0 Kč

Ligier JS50L: Vyhraj káru pro patnáctiletý

26.06.2016
Oslavil jsi zrovna 15. narozeniny, ale dárky stály za starou bačkoru? Rodiče prostě nemají vkus, už se s tím smiř. Co takhle si užít léto za volantem stylové káry? Zahraj si o ni s DATARTem!

Už za stovku jsi ve hře!

Je to jednoduché, během deseti následujících týdnů si stačí zakoupit jakákoliv sluchátka a s číslem účtenky se registrovat na této stránce. Spolu s registrací je potřeba tipnout co nejpřesnější odpověď na položenou otázku a pokud bude Tvá odpověď nejblíže skutečnosti, získáš auto na víkend včetně outdoorové kamery. Na tu natočíš video, které se po deseti týdnech utká o post nejlepšího. Vítěz pak získá Ligier JS50L Blue Line Edition už napořád.

První setkání

Připadla mi ta čest vyzvednout za Prahou jedno z aut Ligier a odvézt ho do pražské prodejny DATART. Nejdřív jsem si říkal, že to nedopadne dobře. Přece jen jsem zvyklý na „dospělá“ auta a tohle „mopedoauto“ má mnohem blíž k jednostopým vozidlům, kterým se vyhýbám jako čert kříži. Pak jsem si ale vzpomněl na asi 5 let starou zkušenost s Aixamem a přemohla mě touha porovnat, kam se za ta léta vývoj těchto vozidel posunul.

Bohatá historie

Milníky značky Ligier
• založil ji závodník Gyu Ligier v 70. letech
• původně byl Ligier výrobce sportovních vozů
• po energetické krizi v roce 1973 se značka zaměřila na mikrovozy
• v ČR a SR oficiálně od roku 2014
• v roce 2016 20 prodejních míst v ČR a SR
• existují také užitkové vozy Ligier Professional

Je potřeba si uvědomit, že toto atraktivní vozítko není auto. Když jsem si ho v autosalonu vyzvedával, hned mi bylo jasné, že tohle není další z řady nekvalitních výrobků z Číny, ve kterých není radno vyjíždět na silnice. Při pohotovostní hmotnosti 350 kg má blíže k malým motorkám (k jeho řízení ti stačí řidičák kategorie AM), mopedům nebo čtyřkolkám a ve srovnání s nimi nabízí mnohem větší úroveň pasivní bezpečnosti. Na sedačkách jsou pásy, vpředu i vzadu deformační zóny a je tu také střecha, která ochrání při převrácení. A co je hlavní – šasi tvoří slitinový monoblok z trubek podobný těm v závodních vozech. Už jsem zmiňoval, že zakladatel byl závodník?

Cool vzhled

V reálu se mi fakt líbí, dokonce mi přijde hezčí, než malá auta jako Smart nebo Škoda Citigo. No nic, beru klíčky a jedu směr Praha, čeká mě asi 30 km. Maličký naftový motor Lombardini se dvěma válci, objemem 492 cm3 a maximálním výkonem něco přes 5 koní (4 kW) mi ihned po nastartování vyloudí úsměv na tváři. Ne snad z očekávání dechberoucích výkonů, ale prostě z toho důvodu, že zní jako… sekačka na trávu. Ale na té bych se moc pohodlně nepovozil. Na voliči variátorové převodovky řadím polohu D a přidávám plyn. Auto překvapivě příjemně zrychluje až do nějakých 40 km/h. Pak už je trochu línější, ale na prvních metrech křižovatky rozhodně nedělám ostudu a vyrážím jako první.

Ročně se v Evropě prodají desetitisíce mikroaut. Jedno si pořídila i oblíbená youtuberka Teri Blitzen nebo finalistka Dívky roku 2016 Kristine Faberová! Tahle autíčka jsou ale i hvězdami klipů a filmů.

Francouzská elegance s mírně vyzývavými detaily na okolí fungují, lidi se za mnou otáčejí celou cestu. Tahle limitovaná edice Blue Line má chromovaná zrcátka i koncovku výfuku, šedou střechu včetně A sloupku, 15“ hliníková kola a moderní LED denní svícení.

Na plný plyn kdekoli

O řazení se díky variátoru starat nemusím, což kvituji s povděkem hned v první zácpě. Rozjezdy jsou doprovázeny mírným cukáním a levou nohu si nemám kam odložit, abych s ní necitlivě nedupnul na brzdu (spojkový pedál totiž chybí), ale jinak je ovládání překvapivě příjemné. Snad jen posilovač by mohl mít silnější účinek, umím si představit, že křehká patnáctiletá dívka bude mít trochu problém s manipulací na parkovišti. Naproti tomu brzdy se dávkují tak akorát na auto téhle velikosti a problém nedělá ani prudké brzdění z maximální rychlosti – zastaví na stejné vzdálenosti, jako i třicetkrát silnější auta.

Konečně delší rovinka a navíc mírně z kopce, zkouším tedy maximálku. Podle papírů je omezena na 45 km/h, já jsem z něj vymáčkl až 56, směju se od ucha k uchu, super zážitek! Ve městě rychlost nevidím jako problém a ani mezi vesnicemi často někteří nejezdí rychleji. Ostatní vědí, s kým mají tu čest díky nálepce na víku kufru.

Auto ti firma Ligier vyrobí přesně na míru. Chceš lepší audio nebo luxusní sedačky? Nic není problém, individualizaci se meze nekladou.

Jakékoliv nerovnosti se ozývají na úrovni malých aut. Podvozek si v zatáčkách nechá líbit docela dost, nicméně náklony jsou v takovém případě malinko větší a méně příjemné, než bych čekal. Motokárové vlastnosti čekat nelze, už jen kvůli úzkým a vysokým pneumatikám a celkem vysoké stavbě. Obratnost je i přesto výborná, o čemž svědčí také poloměr otáčení 9,2 m.

Dospělý interiér, parádní audio

Při zastávce na fotografování mám čas se kolem sebe konečně rozhlédnout. Veškeré materiály uvnitř jsou sice plasty, ale něco podobného se nezřídka objevuje i u klasických malých či levných aut. Sedačky nejsou moc velkoryse tvarovány pro dospělého, ale pro náctiletého nevidím problém. Naopak oceňuji čalounění z umělé kůže, které se bude snadno udržovat. A že jsou tu jen dvě? Přece bys nechtěl vozit svoji holku spolu s kamarády, co by to bylo za romantiku?

Naopak volant, budíky a přístrojová deska snesou srovnání s „dospělými“ vozidly. Tohle auto je na předvádění, takže si stahuji elektrická okýnka a vrhám se na audio, které slibuje velké věci!

Jde totiž o multimediální systém Pioneer se 7“ LCD dotykovým displejem, subwooferem v kufru, couvací kamerou, handsfree, Bluetooth a DVD přehrávačem - tohle budou závidět i tuningoví nadšenci. Telefon jsem si během okamžiku spároval pomocí Bluetooth a za chvíli už jsem ujížděl na oblíbených peckách. Motor na sebe sice strhává kus pozornosti svým hlučnějším projevem, ale subwoofer, dvoupásmové reproduktory ve dveřích a výškové pod čelním sklem odvádějí velmi slušnou práci, takže na hluk si za chvíli ani nevzpomenu.

Překvapivě dobře funguje také couvací kamera, která dokonce ukáže vodící lišty pro lepší orientaci. Parkování je hračka. Usnadňuje to i velikost auta, ale až uvidíte stát auta podél chodníku a zkusíte se vecpat čumákem mezi ně, neuspějete jako se Smartem - tak malý zase Ligier není.

Každý vůz má před spolujezdcem na palubní desce unikátní štítek s číslem označujícím pořadí jeho vyrobení, tenhle exemplář se pyšní číslem 24!

Kolik to stojí?

Za dvě křižovatky budu u prodejny, jakou to má asi spotřebu? Cestou jsem na to občas šlapal, potkal jsem zácpu a na semaforu jsem byl vždy první. Za 30 km asi 1 litr! Neuvěřitelný. Takže plná nádrž za pětistovku a jezdil bych celý měsíc. Ačkoliv nejvybavenější kousky stojí skoro půl milionu, v základní výbavě a s možností odpočtu DPH se dá mikroauto pořídit už pod 200 tisíc. Dokonce ani splátky nejsou problém, takže si na něj vyděláš klidně z brigády. Tohle auto nepotřebuje další argumenty, ale pro jistotu:

Pro tebe

Pro rodiče

Stačí řidičák na moped

Servis po celé ČR

Celoroční nezávislost

Nemusíte denně taxikařit

Odvezeš se do školy i na trénink

Získá cenné zkušenosti za volantem

Za kamarády pohodlně a bez bacilů z MHD

Stane se zodpovědnější

Vyvezeš i babičku nebo mladšího sourozence

V 18 plynulý přechod na velké auto

Na rande se blýskneš

Ušetříte na PHM až 80% nákladů

Pomůžeš rodičům ušetřit čas

Nejbezpečnější ve své kategorii

 

A je to, auto zaparkováno v prodejně, další budou následovat a ty určitě čekáš na verdikt. Je to jednoduché - jako patnáctiletý bych za tohle auto trhal ruce. Na motorce jsem se vždycky bál, i na slabé. Dodnes mám raději kolo, z něj jen tak nespadnu po šlápnutí do pedálu, jako po přidání plynu na rukojeti motorky. Jasně, je to o zvyku, ale jako dlouholetý řidič se cítím mnohem bezpečněji za volantem. A v tomhle ohledu si Ligier s velkými auty nic nezadá. Budeš se cítit bezpečně, počasí tě netrápí a jezdit můžeš celoročně. Na rozdíl od motorky. Snažím se vžít do situace před patnácti lety (sakra to to letí). A víš co? Tohle auto chci!

Klady (+): Zápory (-):
+ Moped se střechou - Vyšší pořizovací cena                                
+ Spotřebuje míň paliva, než pistolka na vodu - Já ho v patnácti neměl
+ Bezpečnostní rám jako ze závoďáku  
+ Svezeš se líp, než na sekačce

Tak co na něj říkáte?

Další aktuality

Jak vyřešit zálohování: Synology DiskStation DS224+

Jak vyřešit zálohování: Synology DiskStation DS224+

Zálohování neboli backup je v dnešní době nezbytností. Ať už svá data ztratíte poruchou hardwaru, kybernetickým útokem nebo lidskou chybou vždy se vyplatí mít zálohu. Jedním z nejspolehlivějších způso...... Celý článek
Jak vybrat bojler?

Jak vybrat bojler?

Jak vybrat ten správný ohřívač, abyste měli teplé vody vždycky dost, ale neplatili zbytečně moc za energie? V následujícím článku vám poradíme, kdy se vyplatí průtokový ohřívač a kdy vsadit na bojler ...... Celý článek
Recenze: Rowenta CF9940F0 Hair Therapist™ ‒ Pro zdravé a lesklé vlasy

Recenze: Rowenta CF9940F0 Hair Therapist™ ‒ Pro zdravé a lesklé vlasy

V dnešní době je na úpravu vlasů kladen stále větší a větší tlak. Vlasy zkrátka dostávají zabrat a je to na nich opravdu znát. Rowenta proto vyvinula speciální regenerační parní kartáč, který dokáže o...... Celý článek
Jak zazimovat bazén a vířivku

Jak zazimovat bazén a vířivku

S příchodem chladnějších měsíců na vás čekají úkoly spojené se zazimováním nejrůznějšího venkovního vybavení, jako je například bazén či vířivka. Jak správně postupovat a na co si v tomto ohledu dát p...... Celý článek
Všechno, co potřebujete vědět o virtuálních zdech robotických vysavačů

Všechno, co potřebujete vědět o virtuálních zdech robotických vysavačů

Slyšeli jste někdy pojem virtuální zeď? Ne? Tak to jste na správném místě! Tento článek vás rychle a stručně provede touto kategorií příslušenství k robotickým vysavačům a možná zjistíte, že jeho koup...... Celý článek