Pro jednu skupinu zbytečný, druhou skupinou milovaný. Zkráceně se mu říká QR kód neboli Quick Response ‒ tedy rychlá odpověď. Kořeny tohoto kódu sahají až do Japonska, kde se zhruba v 90. letech zrodil, a začal se používat v automobilovém průmyslu. Nyní už se jeho užívání rozšířilo do širších kruhů.
Klasický čárový kód asi všichni známe. Obdélník tvořený svislými čarami, pod nimiž se nachází číselná řada, definuje například název, cenu produktu či výrobce. QR kód vypadá ale úplně jinak. Černobílý čtverec, jehož výplň vám bude při troše představivosti připomínat Tetris.
Konečně se tedy dostáváme k tomu, co to vlastně QR kód je. Primárně slouží k přenesení informací z offline světa do online světa. Do kombinace černobílých čtverečků lze zakódovat skutečně cokoliv. Kód totiž nese zmenšenou textovou informaci, která může obsahovat až 4 500 znaků. Schovává tedy v sobě třeba webovou stránku, či vizitku. Přístup na Facebook nebo na Instagram a informace o Wi-Fi jsou další možnosti, které pod QR kódem můžete najít. Nereálné už dnes není ani zobrazit si přes kód menu v restauraci a následně si dokonce i objednat.
Ani platba kartou není pro kód žádné sci-fi, naopak se stává platba QR kódem stále populárnější. Přestože je přenos z reality do onlinu základní funkcí, dá se používat na přenesení jen mezi online světy.
Používání kódu je více než snadné. Jediné, co budete potřebovat, je chytrý mobilní telefon s fotoaparátem. Stačí pouze otevřít aplikaci fotoaparátu, namířit telefon na QR kód a o zbytek se váš mobil postará. Další výhodou QR kódu je to, že si jejich neomezené množství může vytvořit opravdu kdokoliv.
A jak tento kód vytvořit? Jediné, co potřebujete, je dostat se na webovou stránku, která QR kódy generuje. Dále už se jen budete řídit dle pokynů na dané stránce. Zadáte, co do vašeho kódu chcete nahrát, a kód vám přijde na e-mail. Ano, tak jednoduché vytvoření je!
NÁŠ TIP: Online nástroj Vefru.com vám pomůže číst i vytvářet QR kódy
Budou QR kódy vašimi parťáky, na které nedáte dopustit, nebo budete konzervativnější a QR kódy se vám pod kůži zatím nevryjí? My v DATARTu jsme si QR kódy oblíbili a používáme je například v tištěných letácích. V případě, že načtete kód u produktu, přesunete se na jeho detail na našem webu. Kdyby vás zaujal nějaký článek v našem letáku, díky naskenování kódu si ho budete moci přečíst celý. Také se přidáte do první skupiny a QR kódy si zamilujete?