Herní volant – hardware se kterým se proměníte ve statečného závodníka na uzavřených okruzích i profesionálního řidiče na otevřených dálnicích a silnicích rozlehlého Euro Truck Simulátoru 2! Herní volant Logitech G923 vám hravě zprostředkuje obojí a díky funkci TrueForce ucítíte každý výmol i zatáčku. Pojďme se společně podívat, co všechno tento volant umí. A že je toho opravdu hodně!
Logitech upustil od číselného rozlišování mezi verzemi pro PlayStation a XBOX, při nákupu je tedy důležité věnovat výběru zvýšenou pozornost. Námi recenzovaná verze je určena pro PC, PS4 a PS5, existuje ale také verze určená pro Xbox One, Xbox Series X a Series S.
Krabice volantu je šedá s decentním modrým akcentem. Uvnitř balení se nachází volant, pedály, napájecí kabel, návod, a dokonce závodní rukavice.
Samotné zapojení volantu a pedálů je velice jednoduché. Vše se připojuje do spodní části volantu Logitech G923, která má i šikovné vybrání pro uložení a vedení kabelů. Po připojení pedálů a zapojení volantu do PC/konzole a napájení do zásuvky již jen stačí pustit PC, nebo konzoli a rozjet závod.
U PC doporučujeme nainstalovat software Logitech G Hub, který slouží pro nastavení jakékoliv periferie od výrobce Logitech. V tomto rozhraní si můžete vyladit chování volantu a vytvořit si ovládací profil ke každé hře zvlášť. To je velice důležité, protože správné nastavení je snad jediným úskalím, které hraní na volantu skýtá.
Konzole volant většinou dobře rozpoznají samy, ale finálnímu doladění se nejspíš nevyhnete ani zde, nicméně to už probíhá v samotné hře.
Volant Logitech G923 je černý se světle modře označeným středem věnce, stříbrným logem výrobce a bílo modrým nápisem TrueForce na bocích. Základna s uchycením je z plastu, střed volantu je vyroben z hliníku a kromě motýlků k ovládání sekvenčního řazení se zde nachází stejná tlačítka, jaká se obvykle nacházejí na ovladačích konzole. Využijete je k navigaci v menu her nebo jim můžete přiřadit speciální funkce v závislosti na každé hře. Věnec volantu je ergonomicky tvarovaný a je obšitý pravou kůží, která je na exponovaných místech perforovaná a tím zabraňuje nadměrnému pocení rukou.
Uchycení pomocí háků je jednoduché a solidně drží. Volant ve spodní části také nabízí možnost přišroubování ať už přímo ke stolu nebo ke speciálním konstrukcím imitujícím uspořádání závodního vozu.
Kromě plynového a brzdového pedálu se zde nachází také pedál spojkový. Základna s pedály je plastová ale prémiovost produktu se projeví i zde. Plasty jsou pevné a působí robustně. Samotné pedály jsou kovové a mají gumové výstupky aby neklouzaly při sešlápnutí. Každý pedál má jiný odpor což výrazně přispívá k realističnosti projevu.
Logitech se drží tradice a každých pět let vydává moderní iteraci svých herních volantů. Srovnání s minulým modelem Logitech G29 se tedy přímo nabízí. Z vnějšího pohledu byste až na malé drobnosti a vylepšení kvality zpracování hledali rozdíly velice těžko. Z pohledu funkcí a vnitřního HW je už rozdíl citelnější. Již série G29 byla skvělá a dlouhou dobu byla tím nejlepším, co se v poměru cena výkon dalo pořídit. Nový model Logitech G923 toho ale nabízí ještě víc.
U volantu chválíme podporu TrueForce systému a možnost využití duální spojky a s tím spojenou funkcí Launch Control. Ta vám usnadní startování z různých povrchů. Výrobce také vyměnil gumové dorazy za systém progresivně vinuté pružiny u které se zvyšuje odpor při postupném zatáčení.
U pedálů je největší rozdíl v rozlišném odporu jednotlivých pedálů. Plyn jde nejsnáze, u spojky již cítíte mírný odpor a brzdový pedál lze relativně snadno namáčknout ale pro prudší brzdění už se budete muset do brzdy pořádně opřít. Mnoho hráčů o pedálech z nejnovější edice mluví v samých superlativech, podobnou kvalitu prý často najdete jen u několikanásobně dražších poloprofesionálních modelů.
Nyní už k tomu, co nás všechny zajímá nejvíc a to samotnému hraní závodních her. Vyzkoušel jsem několik nejznámějších titulů a ve všech Logitech G923 fungoval. U některých šlo vše naprosto skvěle i bez mého zásahu, například u her Euro Truck Simulator 2 a GRID (2019), u některých jsem musel nastavení upravit nebo vytvořit přímo profil v Logitech G Hubu (Forza Horizon 5, WRC 7).
Po prvotních neúspěších, které byly způsobeny hlavně tím, že jsem zvyklý jezdit na klávesnici popřípadě s gamepadem a mírné frustraci, že je to „sakra těžký“, přišel opravdu velice příjemný pocit, to když se po správném nastavení a chvíli učení začalo vše obracet k lepšímu. Řízení na volantu přináší prostě úplně jiný zážitek a nedivím se lidem kteří si doma staví cele kokpity vozidel, aby se reálnému prožitku přiblížili co nejvíc.
Volant Logitech G923 je velice přesný a s maximálním úhlem otočení 900° se například v Euro Truck Simulátoru 2 krásně vypořádáte i s nadměrnými náklady které vyžadují opravdu přesné a jemné vykružování zatáček. Při hraní závodních titulů mě mile překvapila síla ForceFeedbacku. Je silný, občas až nečekaně. Při těsném průjezdu zatáčkou, při kterém najedete na obrubník se velice lehce může stát, že ztratíte ideální stopu nebo dokonce dostanete hodiny. Pokud do zatáčky zvolíte příliš velkou rychlost díky volantu krásně cítíte, jak kola ztrácí přilnavost a kloužou po vozovce. Jakmile se kola zpátky chytnou znovu to poznáte.
Čitelnost povrchu a vědomí toho, že auto pod volantem skutečně cítíte, je super. Herní volant Logitech G923 vám tak dovolí jít až na hranice výkonu vozu a využit plně jeho potenciál.
Největším lákadlem herního volantu Logitech G923 oproti svému předchůdci určitě je TrueForce. Software, který čte fyziku a zvuk hry a používá je jako podklad pro vytváření reálných vibrací které přenášejí dva motory použité ve volantu. Díky tomu cítíte nerovnosti na vozovce, změnu povrchu nebo přejezdy přes hrboly, výmoly a podobně. Máte pocit, že opravdu sedíte v nadupané mašině a skrz volant cítíte co se s autem děje. Škoda jen, že technologii TrueForce zatím podporuje jen velmi málo her. To se ale časem jistě zlepší.
Záběr, jak auto vyletělo z dráhy. Volant se po puštění sám vrátil do výchozí polohy.
S duální spojkou je to naštěstí lepší a podporuje ji větší množství her. Její nastavení ve hře je poněkud obtížnější a přiznám se, že jsem musel hledat pomoc na internetu. Po nastavení vám ale dovolí využívat funkci Launch Control. Při nastavování vlastně rozdělíte spojku do dvou částí, první, ve které vás omezovač otáček pustí jen do vámi nastaveného limitu a druhé kde již spojkovým pedálem doladíte rozjíždění sami.
Pro představu. Pokud si vezmete extrémně silný stroj a závodíte například na oválných tratích (Indianapolis, Daytona) rozjezd v zatáčce je velice obtížný. Bez použití dvojité spojky se vám začne protáčet hnaná náprava a auto se bude nekontrolovaně hrnout směrem kterým nechcete. Následuje buď zastavení, nebo náraz do svodidel. Při použití duální spojky vás v první fázi omezovač otáček pustí například jen do 4 000 otáček za minutu a vy svůj vůz relativně plynule a pod kontrolou rozjedete směrem který chcete. Při získání správné rychlosti duální spojku vypnete a můžete plně využít sílu auta a vydat se vstříc stupňům vítězů.
Herní volant Logitech G923 nasazuje laťku hodně vysoko navíc za přijatelnou cenu. Stává se tak ideálním nástupcem minulého modelu G29 a také skvělým kandidátem pokud uvažujete o pořízení prvního volantu. Pokud vás baví závodní hry a volant jste ještě neměli možnost vyzkoušet tak vám to určitě mohu vřele doporučit. Závodní hry se těší velké popularitě a díky hernímu volantu Logitech G923 se při jejich hraní budete bavit dvojnásob. Pěkný design, kvalitní konstrukce a kompatibilita i s novou generací konzolí vám pak zaručí, že volant vám bude sloužit po dlouhou dobu.
Klady (+) | Zápory (-) |
+ poměr cena/výkon | - zatím nedostatečná podpora TrueForce u her |
+ moderní design | - absence řadící páky (zatím lze koupit jen o generaci starší model) |
+ kvalitní zpracování a použití prémiových materiálů | |
+ jednoduchá instalace a nastavení | |
+ TrueForce Feedback a haptická odezva | |
+ kvalitní pedálová konzole | |
+ množství tlačítek | |
+ nový požitek ze závodních her | |
+ vhodný jak pro arkády, tak pro simulace |