Novinky LG OLED TV 2024
V první polovině roku 2024 vstoupily na trh s televizemi nové modely OLED TV od výrobce LG. Nová série se čtverkou na konci přináší mnohem víc než jen změnu v názvu. V následujícím článku vám pomůžeme... Celý článek
Důležité je pochopit vzájemné propojení času závěrky, clony a citlivosti ISO. Můžete si to představit jako trojúhelník, který jednotlivé parametry navzájem propojuje. Jakmile pochopíte jejich vztahy mezi sebou, umožní vám to téměř vždy pořídit dokonalý i nedokonalý snímek s uměleckým vyobrazením.
Představte si zatemněnou krabici, která má na výstup podobný tvaru objektivu. Přes objektiv prochází světlo, které dopadá na snímač uvnitř krabice a po určitém časovém intervalu, určeném rychlostí spouště, vytvoří snímek. V běžném fotografickém světě se slovo expozice spojuje s množstvím činností, fungováním světla dopadajícího na materiál citlivý na světlo (film nebo digitální snímač).
Skoro všechny fotoaparáty nám umožňují fotit na automatický režim. Klidně můžete nastavit horní roller na pozici „P“ a fotografovat dle libosti, protože fotoaparát obstará vše ostatní za vás. Pokud se však chcete naučit tvořit kreativně a vtisknout vaše představy do digitální podoby, naučte se exponovat plně manuálně. Manuální režim vám poskytne lepší porozumění výsledkům vašich snímků.
Vyhněte se tedy pozici „P“ a nastavte si horní roller na pozici „M.“ Popadněte svůj fotoaparát a vydejte se fotit cokoliv, co vás zaujme. Můžete požádat někoho, aby vám stál modelem. Namiřte fotoaparát, podívejte se do hledáčku, zaostřete na fotografovaný objekt a exponujte.
Správná expozice je vzájemnou kombinací tří důležitých faktorů: velikosti clony, rychlosti závěrky (doby expozice) a citlivosti ISO. K čemu slouží zaclonění? Můžete tím regulovat množství světla dopadajícího na film nebo digitální snímač během expozice.
Pamatujte si, že čím nižší hodnota clony, tím větší propustnost světla a více se rozmaže pozadí za zaostřeným objektem. Ve fotografické hantýrce se užívá pro tento jev slovo bokeh. Čím vyšší hodnota clony, tím méně proudí světlo, za to se zvětšuje hloubka ostrosti.
Nyní se zaměříme na rychlost závěrky neboli expoziční dobu. Doba expozice určuje čas, po který určité množství světla procházející objektivem, může dopadat na snímač v aparátu. Časy závěrky jsou manuálně volitelné a jen na vás je, jakou hodnotu si nastavíte, resp. si musíte uvědomit, jak by měl vypadat výsledný snímek.
Pravidlo expoziční doby je takové, že čím vyšší hodnotu nastavíte, tím rychleji závěrka cvakne a tím pádem víte, že expoziční doba byla velmi krátká. Pokud byste chtěli závěrku otevřít na delší čas a prodloužit tak její snímání, je vhodné v takových případech využít stativ.
V době, kdy probíhá snímání nesmíte fotoaparátem pohnout, protože byste měli rozmazaný snímek. U vyšší hodnoty času závěrky se nemusíte bát nechtěných otřesů či pohybů s fotoaparátem. Abyste měli jistotu, že např. u teleobjektivu udržíte pod kontrolou ostrý snímek, platí nepsané pravidlo, že musíte použít nastavení času větší než je jeho ohnisková vzdálenost. Například při použití objektivu 200 mm byste neměli jít u nastavení závěrky níže než pod 1/250 s.
Posledním parametrem z trojúhelníku je hodnota citlivosti ISO. O té se jen okrajově zmíníme. Abyste pochopili, jak správně nastavit ISO, stačí se řídit světelnými podmínkami, ve kterých se chystáte fotit. Hodnoty se mohou pohybovat od sta až do tisíců.
Jednoduše řečeno, pokud fotíte za denního světla a víte, že nepotřebujete pomoci s „přisvětlením“ snímku, navolíte si nejnižší možnou hodnotu 100 ISO. Čím vyšší hodnotu ISO budete volit, tím větší může být šum na snímcích. Některé fotoaparáty umí tento šum šikovně redukovat, ale to záleží na značce a modelu, se kterým tvoříte.
Já osobně si během dne volím hodnoty od 100 do 400 ISO max. Vyšší hodnoty volím, pokud vím, že už mi venku světla moc nezbývá.
Pro jednoduchou představu si ukážeme využití expoziční doby u tekoucí řeky. Zkuste na svém fotoaparátu nastavit clonu na f/4 a čas závěrky na 1/500 sec. V takovém případě zachytíte okamžitý detail v ostré kvalitě. Pokud upravíme hodnoty téhož záběru na f/22 s časem závěrky 1/15 sec., vytvoříte umělecký záběr, který vám vyobrazí příboj v jeho plynulém pohybu, jako vinoucí se proužek kouře.
Jeden záběr a dvě rozdílné hodnoty, které promění i obyčejný pohled, jako je protékající řeka, v umělecký záměr.
Další ukázkou je obří kolo na pouti, na kterém jste určitě už někdy seděli. Zkusme se na něj podívat podobným způsobem. Zachytit perfektně ostrý snímek pohybujícího se kola zvládne každý. Proč ho nerozpohybovat na snímku a nevytvořit tak něco unikátního?
Opět můžeme nastavit dvě odlišné hodnoty času závěrky, clony a ISO. Při cloně f/8 a 1/250 sec. času závěrky dostaneme jednoduše to, co by vyfotil každý. Upravte však čas závěrky na 1/2 sec. a získáte najednou kreativnější a zajímavější záběr. Pro zvýšený efekt obrazové dynamiky lze použít různé šedé filtry, které vám pomohou se vyrovnat s množstvím světla, navíc vám více prohloubí světelnou atmosféru.
Stejně tak si můžete kreativně vyfotit i rozkvetlou louku. V tomto případě si rozdíl ukážeme v tom, jak vytvořit krásně rozmazané pozadí, díky kterému bude i louka plná květin na snímku vypadat umělecky.
Při denním světle si můžeme dovolit nastavit clonu na f/8. Čas závěrky zde navolíme na takový standard 1/250 sec. V druhém případě stačí navýšit clonu na hodnotu f/22 a najednou vám na snímku vystoupí většina květin, které v prvním případě tvořily krásný bokeh.
Tady si opět připomeneme, že pokud budete chtít mít ostřejší širší záběr, například při fotografování skupinky lidí, vždy volte vyšší hodnoty clony, protože nižší hodnota clony vám vytváří právě to umělecky rozmazané pozadí za fotografovaným objektem a tím pádem se vám zužuje záběr, na který bude ve finále zaostřeno.
Určitě už jste někde zahlédli alespoň jeden umělecký snímek projíždějícího vlaku, který měl rozmazaný pohyb, ale vše okolo něj zůstalo zaostřené. Ty nejhezčí umělecké snímky dopravních prostředků zachytíte ve večerních hodinách na dlouhý čas závěrky.
V takových případech snímání je nutno využít statické podpory v podobě stativu. Pokud otevřete závěrku na delší čas a nechcete mít rozmazaný celý snímek, ale jen pohybující se předmět před objektivem, budete potřebovat zajistit fotoaparát tak, aby se vám nepohnul.
Zkuste tak zachytit například projíždějící tramvaj, která díky času závěrku 1/2 sec. svůj pohyb zakreslí do umělecké podoby na ukázkách níže.
K tomu, abyste zmrazili pohyb, budete muset použít co nejkratší čas závěrky. Pro dokonale ostré zachycení pohybu bych volil časy 1/500 sec., 1/1000 sec. a více. Pokud chcete zmrazit pohyb, musíte zvážit především vzdálenost, která se nachází mezi vámi a fotografovaným objektem, směr, kterým se objekt pohybuje a zvolený objektiv.
Tady platí pravidlo, že čím blíž jste k ději, tím kratší musí být čas expozice. Takovým ukázkovým příkladem zmrazení pohybu je žena, která si přehazuje mokré vlasy pohybem hlavy dozadu. Teď už stačí jen nastavit čas závěrky v rozmezí od 1/500 sec. do 1/1000 sec. a zmáčknout spoušť. Výsledek by mohl vypadat nějak takto.
Expoziční doba vám umožní nejen zmrazit pohyb, ale například i rozsvítit noční oblohu a zachytit jakýkoliv světelný pohyb.
Fantazii se meze nekladou a je jen na vás, kterým směrem otočíte horní roller. Nebojte se upustit uzdu vaší fantazii a hledejte kreativní způsoby, jak z obyčejných snímků vytvořit umělecké dílo.