0 Kč

Létáte s dronem? A máte na to papíry?

02.06.2017
Vznášet se ve vzduchu s dronem je hračka. Vždyť stačí zatáhnout za páčku a kvadrokoptéra vyrazí směrem, který jí poručíme, automatika s gyroskopy se o zbytek postará. Ale dron tak docela hračka není. Posekat prsty určitě dokáže a na hlavu byste si ho taky spadnout nenechali...

Dron - vzlet z ruky

Když není místo na vzlet, můžete startovat z ruky. Lepší je k tomu využít pomocníka – nezapomeňte ho však informovat,
co se bude dít a jak reagovat.

I my máme v DATARTu drona. Pořídili jsme si DJI Phantom 3 Professional, nejdřív jen na vyzkoušení, ale brzy se zpráva o jeho existenci roznesla. Kde kdo si chtěl vyzkoušet, jestli dokáže létat. Každý pilot ví, co muselo následovat: havárie. První, druhá… Věřte, že ceny oprav nejsou nejmenší.

V tu chvíli nám došlo, že takhle to dál nepůjde. Musím se naučit UAV ovládat, mít ho pod kontrolou a ne jen určovat směr, kterým může létat. Zkrátka že se necháme proškolit pověřenými piloty.

Ještě ani neodstartujete a už jsou potíže…

Pořízení dronu a licencí znamená náklady.
O jakých částkách se tu bavíme?
• Povolení k létání – správní poplatek vyjde na 4 000 Kč,
  400 Kč pak stojí omezení pilota-žáka.
• Pojištění dronu – většinou do 10 000 Kč ročně
• Povolení k leteckým pracím – jednorázově 10 000 Kč
• Dron – od 2 000 Kč po stovky tisíc

Je rozdíl, jestli létáte s dronem na poli za městem a když ho chcete pracovně využívat. Na rekreační létání potřebujete prakticky jen selský rozum, který radí nelétat ve vichru či dešti, vyhnout se lidem a přistát dřív, než dojde baterka.

Jakmile ale pomyslíte na komerční využití, budete si muset shánět papíry. Základem je pojištění proti škodám způsobeným dronem a registrace na Úřadu civilního letectví pro stroj a jeho piloty. V některých případech se může hodit i havarijní pojištění pro samotné zařízení, pro firmy je lepší mít ošetřené i případy týkající se ochrany soukromí, autorství apod.

V tu chvíli nám došlo, že takhle to dál nepůjde. Musím se naučit UAV ovládat, mít ho pod kontrolou a ne jen určovat směr, kterým může létat.

Dron je jako letadlo

Peníze nejsou všechno a pro létání s koptérami to platí dvojnásob. Ačkoli poplatky dokážou odradit, je třeba chápat, že dron je z pohledu Úřadu pro civilní letectví spíš letadlo, než hračka. To spolu nese spoustu teorie, pravidel a omezení.

Průšvih je, že jediným oficiálním studijním materiálem je tzv. Doplněk X, spadající pod letecké předpisy Ministerstva dopravy L2 – pravidla létání. Doplněk X jsou sice jen čtyři stránky textu, jeden obrázek a jedna tabulka, ale než začnete jásat, není to jediný papír, který budete studovat.

Součástí povolení k létání je i provozní příručka bezpilotního systému, blokové schéma dronu, doklady o nabytí, fotografie ze všech stran a certifikát pojištění. Pořád je to ještě v klidu? Pak pomyslete na to, že provozní příručka má bezmála 50 stran a vydá proto na malou bakalářskou práci. Chtěli byste ji psát sami? Nám naštěstí pomáhalo DronPro.

Drony vítané, drony nenáviděné

Drony jsou příkladem technologie, která předehnala legislativu. Někdo by je zakázal, jiný si pochvaluje jejich význam. Bohužel stačí malá havárie, aby poškodila reputaci bezpilotních systémů na dlouhé roky dopředu.

Asi se po přečtení tohoto odstavce okamžitě nepřihlásíte do letecké školy, ale prosím, přečtěte si alespoň následující seznam úkonů, které byste si měli před a během letu ověřit.

Desatero rozumného pilota

1. Prověřte si, zda jste na místě, kde létat smíte. Ideálně na http://aisview.rlp.cz/, kde zjistíte i zakázané zóny vytyčené okolo letišť, vojenských prostorů nebo měst.
aisview.rlp.cz

Aisview vám řekne, kde se létat smí a kde ne.

2. Vyberte si bezpečné místo pro vzlet, přistání i nouzové přistání.

3. Nelétejte sami. Pomocníka můžete využít při startu i přistání z ruky, důležitý je ale hlavně jeho druhý pár očí.

4. Držte se daleko od budov, cest, elektrického vedení i lidí – vy zodpovídáte za bezpečnost. Nebojte se publikum poprosit, ať udělá 10 kroků vzad.

5. Kontrolujte před letem stav dronu. Točí se, co má? Máte nabitý i ovladač? Jsou všechna zařízení spárovaná? Nedochází k rušení?

6. Zkalibrujte si kompas. Existuje několik pravidel, která říkají kdy, ale jednodušší je si pamatovat, že byste měli kompas srovnat každou hodinu.

7. Hned po vzlétnutí ověřte, že UAV reaguje na všechny vaše pokyny, tzn. zda-li klesá, stoupá, zatáčí, uhýbá a podobně.

8. Když se vám něco nezdá, zastavte se. Vyhýbat se ve vzduchu je docela riskantní, ideální (aspoň v případě DJI Phantom) je přepnout na režim P, korigovaný přes GPS, a zastavit se ve vzduchu. Pak se srovnat, vydechnout a pokračovat v bezpečném letu.

9. Koukejte na dron, ne do kamery. Co až vypadne obraz? Dokážete podle kamery letět plynule? Těžko!

10. Trénujte. První let budete radostí bez sebe, že vás dron poslouchá. Věřte mi, znám ten pocit, ale nevíte nic. Dokážete letět ve tvaru osmičky? Uděláte kruh s kamerou otočenou do jeho středu? Umíte stoupat do zatáčky? Ne, tak se to naučte.

Proč na tato pravidla apeluji i pro nelicencované piloty? Protože veřejnost neřeší, jestli k nehodě došlo vinou selhání techniky, proškoleného pilota nebo dítěte. Vletěl jim dron na zahradu, spadnul kousek vedle nich, poškrábal jim auto – je pochopitelné, že se cítí ohroženi.

Výše uvedená pravidla však pomáhají udržet mediální obraz dronů jako šikovných strojů, které není třeba více svazovat zákony. Asi byste nechtěli, aby se bezpilotní systémy staly výsadou pár vyvolených…

Tip: přečtěte si i náš článek Jak vybrat dron.

Nenechte se odradit!

Sám, když jsem všechna ta pravidla a doporučení slyšel, ptal jsem se v duchu, jestli se na celé létání nevykašlat. Teď, když se pilotování stalo skoro rutinou, už nad spoustou pravidel ani přemýšlet nemusím.

Kdybyste mě viděli, asi si řeknete, že při vybalování dronu šeptám zaklínadla. Ale ne, vypadá to asi takhle: „Přímo přede mnou jsou stromy, výška asi 20 metrů, nastavím tedy automatický návrat na start na výšku 50 metrů. Vedle je cesta, nad ní tedy létat nebudu a zdržovat se budu v tomhle prostoru. Pozor, za zády mám slunce, co by mě mohlo oslňovat. Počasí je dobré, vítr skoro neznatelný, můžu létat v Atti režimu bez GPS.“

Dron - panorama

Něco podobného si povídám i při utahování vrtulek, párování s tabletem, vzletu a přistání. A věřte nebo ne, takový rituál si zautomatizujete a létáte bezpečněji. Pro sebe i dron.

všechny drony

Další aktuality

Úsporné pračky Haier ušetří víc, než si myslíte!

Úsporné pračky Haier ušetří víc, než si myslíte!

Není „A“ jako „A“. Při výběru nové pračky dbáme na spotřebu energie čím dál tím víc. Pračky Haier třídy A patří k těm nejúspornějším na trhu. Ve srovnání se standardními pračkami ve třídě A dokáží uše...... Celý článek
Jak vybrat zvlhčovač vzduchu?

Jak vybrat zvlhčovač vzduchu?

Trápí vás často suchý kašel, krvácení z nosu, popř. podrážděné oči? Pak máte pravděpodobně doma příliš suchý vzduch a je na čase pořídit si zvlhčovač vzduchu! Na následujících řádcích vám představíme ...... Celý článek
Recenze: Xiaomi 14T aneb na vrcholu střední třídy

Recenze: Xiaomi 14T aneb na vrcholu střední třídy

Xiaomi přináší s novým modelem 14T svěží vítr do střední třídy. Nabízí velké úložiště, dostatečně výkonný procesor a skutečně povedený displej. Konkurenci strčí do kapsy díky funkcím umělé inteligence...... Celý článek
Jak nasadit sněhové řetězy

Jak nasadit sněhové řetězy

S blížící se zimou nastává čas na to oprášit si své znalosti a ujistit se, že víte, jak správně nasadit sněhové řetězy na auto. V tomto článku se podíváme na podrobný návod krok za krokem. Kromě toho ...... Celý článek
Chladničky Candy Fresco – moderní chlazení s chytrými funkcemi

Chladničky Candy Fresco – moderní chlazení s chytrými funkcemi

Chytré chladničky Candy Fresco jsou nabité technologiemi, které vám usnadní život v kuchyni. Šetrná distribuce studeného vzduchu, speciální zásuvky a působivé osvětlení vám poskytnou tu nejlepší péči ...... Celý článek