0 Kč
×

Autokamery Mio MiVue: Co umí a jakou byste si měli vybrat?

13.07.2021

V dnešním článku vám představíme hned několik autokamer Mio MiVue a rozdíly mezi nimi. Jakou „černou skříňku“ do auta byste si měli vybrat?

V naší redakci jsme čelili nelehkému úkolu. Jak zákazníkům přehledně představit deset autokamer Mio MiVue, které jsou si (logicky) velmi podobné, ale zároveň jsou mezi nimi důležité rozdíly, jež hrají roli při výběru?

Napadlo nás, že nejlepší řešení bude seznámit vás s nejdůležitějšími parametry a funkcemi a vždy si ukázat, za co si můžete připlatit (a proč to může být dobrý nápad). Je pak jen na vás a vašich preferencích, jestli budete chtít nejlepší kvalitu záznamu a nejchytřejší funkce, nebo vám postačí základní výbava, nebo zvolíte zlatou střední cestu.

Nelekněte se tedy toho, že si dnes představíme hned deset autokamer: Mio Mivue C312, Mivue C380 Dual, Mivue C540, Mivue C570, Mivue 733, Mivue 792, Mivue J85, Mivue 795, Mivue 798 / 798 Dual a Mivue 846). Snažili jsme se o co nejpřehlednější rozdělení i vysvětlení, takže po přečtení článku budete mít určitě jasno.

Obraz jako hlavní parametr

Pokud se v autokamerách příliš nevyznáte, možná vás v dalších kapitolách překvapíme tím, jak chytré funkce mohou mít. Základem jsou ale samozřejmě parametry záznamu – jeho detailnost, kvalita při natáčení v šeru či v noci, úhel záběru apod.

Rozlišení a snímková frekvence (FPS)

Rozlišení neboli počet obrazových bodů (pixelů) určuje, jak je záznam jemný a detailní (což je důležité např. kvůli rozpoznání registračních značek). Rovnou vás můžeme potěšit tím, že všechny představované kamery natáčejí ve Full HD, tedy rozlišení 1 920 × 1 080 px. Modely MiVue J85, 795 a 798 (Dual) nicméně zvládnou i vyšší hodnoty – až 2 560 × 1 600 px (při 25 FPS).

Snímková frekvence (FPS) má zase vliv na plynulost videa, a v důsledku i schopnost zachytit dost ostře „rychlou akci“, což je samozřejmě na silnici klíčové. Standardem, který znáte například z televize nebo z běžných internetových videí, jsou hodnoty 25–30 FPS, ale rozhodně můžeme doporučit vysoce plynulé video se 60 FPS. To nabízejí (ve Full HD) vyšší modely MiVue 792, 846 a 866. Pohyb je dvakrát plynulejší, a tedy i ostřejší.

Můžete se podívat na unboxing Mio MiVue™ 846. 

Skleněná optika

Dva záznamy v na chlup stejném rozlišení mohou mít naprosto odlišnou kvalitu. Jedním z nejdůležitějších parametrů, respektive nejdůležitější fyzickou částí těla kamery, je optika.

Mio nabízí čtyři úrovně optiky, přičemž i ta základní je samozřejmě na vysoké úrovni, ale rozdíl při volbě vyšší verze je jasný.

Stejně jako například u mobilních telefonů (na sluníčku dnes většina fotí dobře) je největší rozdíl ve kvalitě záznamu v šeru a ve tmě.

 

Mio Crystal Vision (základní varianta) natáčí ve vysokém rozlišení, využívá softwarové vylepšení jasu a samozřejmě nabízí standardní noční režim, takže autokameru můžete používat kdykoli. Vylepšení této optiky představuje Mio Night Vision, které (jak napovídá název) nabízí ještě lepší výsledky při jízdě ve tmě. Skleněná čtyřvrstvá čočka s vestavěným infračerveným filtrem, hodnota clony do f/2.0 a obdobná softwarová vylepšení jako u Crystal Vision se starají o velmi kvalitní záznam i za zhoršených podmínek.

„Vyšší ligu“ představuje senzor Mio Night Vision Pro. Kamera se širokou závěrkou a snímačem Sony STARVIS je přímo uzpůsobená k tomu, aby výborně zvládala nahrávání ve špatném osvětlení. Vrcholem je pak Mio Night Vision Ultra. Sestava skleněných čoček, objektiv s vysokou propustností a senzor Mio Sensor Ultra jsou zárukou vysoce kvalitního obrazu s výborným jasem a živými barvami, a to i v opravdu neoptimálních podmínkách.

Úhel záběru

Lidské oko vidí svět pod úhlem záběru cca 135° (horizontálně) – proto vidíme tak velkou část svého okolí.

U kamer je důležité, aby nabízely podobně široký (nebo ještě širší) záběr, a byly díky tomu schopné zachytit vše, co se děje před autem (a ideálně také co se děje po stranách, na krajích záběru). Naopak moc široký úhel záběru by mohl vytvářet nechtěný efekt rybího oka (deformovaný obraz).

Modely Mio MiVue nabízejí úhel záběru 130–150°, přičemž 130° rozhodně stačí, ale 150° je lepší hodnota – do záběru se vejde více okolí, ale obraz ještě není deformovaný.

WDR/HDR

Vysoké dynamické rozsahy určitě znáte např. z televizorů. U autokamer je podpora WDR nebo HDR ještě důležitější, protože dokáže mj. redukovat odlesky světla po setmění, takže reflexní značky, které by jinak byly nečitelné, jsou rozpoznatelnější. 

Formát videa

Až na základní model (který nahrává ve formátu AVI [MJPEG]) natáčejí všechny kamery do moderního formátu .MP4 (H.264), který zajišťuje kvalitní video při rozumně malé velikosti souboru. Tady výběr nemusíte moc řešit, můžete být prostě spokojeni.


Zdroj: Mio (upraveno)

Hardware a výbava

Předchozí parametry nám řekly hodně o obrazu, ale méně už o samotné videokameře – mohli jsme stejně dobře popisovat digitální fotoaparát nebo akční kameru. U hardwaru tedy ještě zůstaneme, podíváme se na praktické prvky „fyzické“ výbavy.

Úhlopříčka obrazovky

Samozřejmě platí, že čím větší je obrazovka, tím lépe na ni uvidíte. Praktičtější je také poměr stran 16 : 9, protože na něm vidíte video v plném formátu, bez černých okrajů. Poměr stran 4 : 3 ale samozřejmě není žádná tragédie; kamera může být hezky kompaktní, nemusí být protáhlá.

Modely „C“ nabízejí 2" obrazovku v poměru 4 : 3, vyšší řady pak úhlopříčku 2,7" s poměrem 16 : 9. Výjimkou je model MiVue J85, který nemá obrazovku žádnou. Kamera je díky tomu nenápadnější a absolutně nerušivá.

G-Senzor

Tady je to jednoduché: G-Senzor nabízejí všechny modely Mio MiVue, od nejlevnější po nejdražší. K čemu je? Pozná směr, a to jak směr jízdy, tak směr (a sílu) případného nárazu do vašeho diagramu, který dokáže zaznamenat.

Vestavěné GPS

GPS sice rozhodně není nutnost, ale jde o užitečnou, žádoucí funkci – i proto ho kromě modelů MiVue C312, C314, C540 a C541 nabízejí všechny představované autokamery Mio.

Mezi výhody patří například to, že si můžete ukládat trasu do Map Google, sledovat svoji aktuální rychlost a nastavit varování při překročení určitě hodnoty, zaznamenat místo a čas incidentu (uložení údaje o rychlosti je volitelné) apod.

GPS může (volitelně) ukládat údaje o vaší rychlosti.

Wi-Fi, OTA (over-the-air)

Některé vyšší modely autokamer (MiVue J85, 792, 798 / 798 Dual, 846, 866) podporují bezdrátové sdílení dat (a aktualizaci softwaru) přes Wi-Fi a OTA.

Výhoda je jasná. Kromě zmíněné aktualizace můžete bezdrátově posílat videozáznamy do svého smartphonu, což je jednodušší a rychlejší než pracovat s paměťovou kartou.

Ukládání dat (paměťová karta)

Autokamery ukládají záznamy na paměťovou kartu microSD. Všechny modely vyžadují kartu třídy 10 a rychlejší (mimochodem doporučujeme náš článek Jak vybrat paměťovou kartu), vyšší modely podporují karty s vyššími kapacitami.

Základní MiVue C312 má limit 64 GB, vyšší modely až 128 GB a nejlepší kamery MiVue 846 a MiVue 866 podporují až 256GB karty, což představuje opravdu spoustu místa na pořádný archiv záznamů.

Baterie

Kamery se nabíjejí z autozásuvky (ze „zapalovače“), ale samozřejmě nabízejí i vestavěný akumulátor, a to proto, abyste s nimi mohli alespoň krátce pracovat i mimo nabíječku, mimo auto. Modely MiVue C312/C314 napájí superkapacitor, vyšší řady obsahují Li-Ion baterii s kapacitou 240 mAh.

Zdroj: Mio (upraveno)

Funkce a softwarové vychytávky

Teď už znáte přístroje, jejich technické parametry a rozdíly mezi nimi. Určitě vás ale musíme a chceme seznámit také se softwarovou výbavou, jež výrazně rozšiřuje nabídku funkcí, na kterou kamery lákají.

Všechny modely se například umějí automaticky zapnout – to Mio považuje za naprostý základ a jsme za to rádi. Můžete ale chtít ještě mnohem víc.

Parkovací režim

Kromě dvou nejnižších modelů nabízejí kamery speciální parkovací režim. Můžete je nechat v autě, „uspané“, ale pokud zaznamenají senzorem pohyb před autem nebo G-Senzor detekuje náraz, záznam se spustí a uloží, abyste měli k dispozici důkazní materiál.

Pozor jen na napájení. Aby kamery neničily autobaterii, potřebují samostatný zdroj napájení – například Mio Smartbox, který si ke kamerám můžete přikoupit. Výjimkou jsou nejvyšší modely MiVue 846 a 866, jež podporují pasivní napájení.

Radary (a aktualizace podkladů)

Všechny modely s integrovaným GPS vás potěší doživotní aktualizací databáze rychlostních radarů, před kterými kamery varují. Dva nejvyšší modely (MiVue 846 a 866) upozorňují také na úseková měření.

Díky počítačovému softwaru můžete přehledně zobrazit video i veškeré zaznamenané údaje.

ADAS (LDWS/FCWS)

Nepotřebujete auto s příplatkovou top výbavou za statisíce, abyste měli k dispozici pokročilé asistenční systémy ADAS. Ty varují před vybočením z pruhu (LDWS), nárazem kvůli nedostatečné vzdálenosti překážky před vámi (FCWS) a také před únavou kvůli nedostatku odpočinku.

Tyto chytré asistenty najdete ve vyšších řadách, od MiVue 733 (tedy nad řadou „C“).

Zastav se a jeď (Stop & Go)

Řízení je samozřejmě pořád na vás a musíte se na něj soustředit, ale v zácpách nebo na „pomalých“ semaforech se občas člověk ztratí v myšlenkách. Chytrá funkce Stop & Go vám pomáhá hlídat situaci před vámi, a pokud například naskočí zelená nebo se auto před vámi začne rozjíždět, a vy nezareagujete dostatečně rychle, upozorní vás.

Stejně jako ADAS najdete tuto funkci najdete ve vyšších řadách, od MiVue 733 (tedy nad řadou „C“).

Mobilní aplikace a software pro PC

Abyste mohli s kamerkami, respektive hlavně se záznamy komfortně pracovat, nabízí Mio software pro osobní počítače a bezplatnou mobilní aplikaci.

Počítačový software MiVue Manager je dostupný pro všechny modely a nabízí přehledné rozhraní, kde najdete veškerá zaznamenaná data (tedy včetně dat z G-Senzoru, u vybraných modelů data z GPS apod.). Mobilní ovládací aplikace podporuje všechny modely vyšší řady než „C“ kromě MiVue 795.

Zdroj: Mio (upraveno)

Volitelné zadní kamery

Při koupi autokamery zvažte ještě jednu věc – pořízení druhého kusu na zadní sklo. Zadní kamera se hodí například ve chvíli, kdy do vás někdo vrazí zezadu kvůli nedostatečné vzdálenosti nebo vás ohrožuje agresivní jízdou.

Nemusí jít přitom (alespoň v případě autokamer Mio MiVue) o plnohodnotnou druhou kameru v tom smyslu, že byste ji do košíku přidávali dvakrát.

S výjimkou modelů MiVue C312/314 a 733, které zadní kameru nepodporují, máte možnost přikoupit jednu ze dvou volitelných zadních kamer (MiVue A30 a A50), které s tou hlavní umějí komunikovat a synchronizovat pořízené záznamy.

Zvláštním případem (v dobrém slova smyslu) jsou pak edice MiVue C380 Dual a 798 Dual, které přídavnou kameru rovnou obsahují v základním balení.

Vybere si každý

Doufáme, že teď máte v autokamerách Mio MiVue větší přehled, respektive že víte, jaké parametry jsou právě pro vás klíčové při výběru.

Příležitostný řidič, který se díky kameře jen chce cítit v bezpečí, může klidně sáhnout po některém ze základních modelů. Aktivnější řidiči určitě ocení ještě lepší obrazovou kvalitu a pokročilé funkce (např. asistenta ADAS nebo Stop & Go). A hodně aktivním řidičům (stejně jako profesionálům, například kurýrům) rádi doporučíme top modely s nejlepší kvalitou obrazu ve dne i v noci a s plnou sadou funkcí (a ideálně i se zadní kamerou, buď v rámci sady, nebo dokoupenou).
 

Další aktuality

Novinky LG OLED TV 2024

Novinky LG OLED TV 2024

V první polovině roku 2024 vstoupily na trh s televizemi nové modely OLED TV od výrobce LG. Nová série se čtverkou na konci přináší mnohem víc než jen změnu v názvu. V následujícím článku vám pomůžeme...... Celý článek
Jak vybrat žehličku na vlasy?

Jak vybrat žehličku na vlasy?

Kvalitní žehlička na vlasy pracuje přesně tak, jak právě chcete – jednou vlasy vyrovná a dodá jim úžasný lesk, jindy zase vytvoří moderní vlny jako ze salonu. Jak vybrat žehličku na vlasy, která bude ...... Celý článek
Recenze: Kráječ GRAEF SKS 11022 - Vždy pořádně zostra

Recenze: Kráječ GRAEF SKS 11022 - Vždy pořádně zostra

Práce s nožem a přesné krájení surovin jsou snad první dovednosti, které se vyučují na kuchařské škole. Co když vám ale prozradím, že existuje rychlejší, pohodlnější a bezpečnější cesta, jak získat v ...... Celý článek
Chat GPT-4o – Einstein pro všechny

Chat GPT-4o – Einstein pro všechny

Představení Chatu GPT-4o přineslo hned několik novinek a umělá inteligence je zase o kus blíž nám lidem. Nejnovější verze jazykového modelu vyvinutého společností OpenAI nabízí výrazná vylepšení oprot...... Celý článek
Apple Intelligence: Umělá inteligence pro každodenní spolupráci

Apple Intelligence: Umělá inteligence pro každodenní spolupráci

Apple ukázal 11. června na své Keynote hned několik novinek. Mezi ně patří revoluční iOS 18 i nové operační systémy pro Apple Watch, iPady a Macy. V závěru prezentace byla představena umělá inteligenc...... Celý článek