0 Kč
×

Jak chutná QLED

29.01.2018
Nákup televize je vždy dobře plánovanou nebo naopak vynucenou, a tudíž i bleskovou investicí. Málokdy také sáhnete po té první, co vám přijde pod ruku. Za své peníze chcete samozřejmě to nejlepší, co se dá v obrovské nabídce najít. My jsme se rozhodli vyzkoušet možná to nejlepší.

Je QLED mladší bratr OLED?

Jihokorejský Samsung přišel v roce 2017 s technologií QLED jako odpovědí na OLED panely značky LG. Technicky se jedná o zcela odlišnou filozofii, ale kvalitativně jsou i podle renomovaných testů obě technologie v divácké zkušenosti na podobné úrovni.

Zkratka QLED poukazuje na spojení technologie Quantum Dot a známé zkratky LED. Kouzelná slovíčka Quantum Dot skrývají jednu zásadní vlastnost moderních obrazovek. Tou je přítomnost nanokrystalů, které díky svým vlastnostem a mikroskopické velikosti (jedna desetitisícina tloušťky lidského vlasu), přinášejí obrazovce nevídaný kontrast, hloubku a věrnost zobrazených barev.

Televize v hodnotě dovolené v Karibiku

V první řadě nás zajímal dojem, který na zákazníka po vybalení televize dýchne. Tenké tělo přístroje je velmi působivé a člověk žasne, kam inženýři všechno dokázali vměstnat. Po vybalení černé krabičky s mnoha konektory pochopíte, že srdce televizoru Samsung QE55Q7F se z těla přesunulo mimo něj. Hned na druhý pohled je také patrné, jak moc se televize od dob prvních plazmových obrů změnily. Tělo přístroje je skrze krásný a velice pevně působící stojan propojeno s onou temnou krabičkou, která zajišťuje všechna potřebná propojení s HDMI, anténou, DLNA úložišti nebo přes USB připojeným vybavením. Stojanem je pak veden ještě napájecí kabel. To je vše. Elegantní řešení, které potěší každého, kdo má rád televizi umístěnou jako solitér a nechce řešit nevzhlednou změť kabelů. Celý přístroj navíc vypadá dobře i zezadu, takže jej není nutné za každou cenu stavět ke stěně.

Technologie HDR 1 500 umožňuje objevit nové, živější detaily ve scénách, které byly pro vás dodnes notoricky známé, teď ale dostávají naprosto nový rozměr.

Samotná obrazovka měla v našem případě plochý tvar. Své hrdiny si najdou i fanoušci zakřiveného designu, ale ze zkušenosti víme, že je tento trend spíše na ústupu. Televize má velmi tenký rámeček, přesně takový, jaký byste od špičkové obrazovky očekávali. Veškeré designové čachry se odehrávají na dolní hraně rámečku, kde najdete logo výrobce, respektive v případě použití stojanu i dále pod přístrojem. Solidní, celokovový stojan by mohl ve slovníku vystupovat u hesla „stabilita“. Daní za jeho důvěryhodnost jsou však o něco větší prostorové nároky. Samsung na trh uvedl hned dva alternativní stojany - jedním je vysoká trojnožka zvaná Studio, druhým pak kuželovitý Tower Stand. Oba dokáží vystřelit dojem z televize ještě o několik stupínků výš.

Tizen ve vrcholné formě

Srdce multimediálních schopností televize tvoří operační systém Tizen, který se Samsungu podařilo vypiplat téměř k dokonalosti. I když vystupuje velmi nenápadně, jsou jeho schopnosti a hlavně rychlost práce naprosto fenomenální. Veškerá nastavení, listování v menu nebo spouštění aplikací probíhá prakticky okamžitě a dává tak zapomenout „pravěku“ chytrých televizorů, kdy byla práce s operačním systémem spíše utrpením než praktickou ukázkou pokroku.

Jako další trumf QLED řady televizí se jeví velmi kvalitní vestavěné ozvučení. Dvojice reproduktorů dává zvukový výkon 40 W a oproti běžné produkci jasně vyniká. Nutno podotknout, že ani tak nepředpokládáme, že se zákazníci spokojí s originálním zvukem a že nakonec televizi zahrnou do celkového řešení domácího Hi-Fi.

Technologie Quantum Dot využívá inovativní slitinový materiál, díky kterému dosahuje jedinečné barevnosti.

Seznamte se, toto je miliarda barev

Jak už bylo řečeno, zkratka QLED vede ke spojení technologie Quantum Dot a světlo vyzařujících diod LED. Jak vypadá jejich spolupráce v praxi? Skutečně temná černá barva a v kontrastu k ní obrovská, miliardová barevná paleta, extrémně jemné 4K rozlišení a HDR kejkle, až přechází zrak. První setkání s obrazem, zejména u scén, které znáte ze své „staré“ televize, je skutečně velký šok. Pustili jsme si seriály Hra o trůny a Dům z karet a nestačili žasnout, kolik detailů klasické LED panely bez užitku „zahazují“. Diváka při takovém zjištění napadá, jak neúčelné je vynakládání enormních prostředků na technické zpracování filmů a seriálů, když z nich pak divák na nedokonalé televizi nevidí ani třetinu.

Na QLED obrazovku se velmi dobře zvyká, a o to těžší pro nás byl návrat k obyčejné LED televizi. Velkou výhodou se stává stále snazší přístup k obsahu ve vysokém rozlišení. Televize nemá problém se streamovacími službami, jakými jsou Netflix nebo Amazon Prime, DLNA úložištěmi se sbírkou 4K videa nebo 4K BluRay přehrávači. A nakonec i obyčejné HD televizní vysílání vypadá mnohem lépe na kvalitní 4K obrazovce než na přístroji „jen“ s Full HD rozlišením.

Ergonomicky vyvážený ovladač.

Dálkový ovladač má štíhlé, z hliníku vyrobené tělo a na první pohled je velmi jednoduchý. V ruce působí neobyčejně pevně a ergonomicky přesně. Nejčastěji divák sáhne po čtyřsměrném kruhovém tlačítku a na kolébková tlačítka pro ovládání hlasitosti a volby programu. Pod knoflíkem s vyobrazeným mikrofonem pak najdeme zajímavou možnost hlasového ovládání televizoru.

Smůlu však mají ti, kteří si nerozumějí s angličtinou nebo bojují s výslovností. Elegantní ovladač jsme bez problémů používali i na ovládání O2 TV nebo Xboxu.

Verdikt

Ve všech pohledech na celou QLED řadu se zrcadlí snaha Samsungu dotáhnout televizor jako celek k nekompromisní dokonalosti. Zákazník, který to myslí s filmovým, sportovním nebo dokumentárním obsahem skutečně vážně, se tentokrát stává vítězem. Dostává nejen špičkový obraz, ale také bohatě multimediálně vybavený přístroj s nevídanou kvalitou řemeslného zpracování, použitých materiálů a designu.

Dokonalého kontrastu televizor docílí za všech podmínek.