Je čas na novinky! Svěží vítr do světa elektrických koloběžek nedávno přinesla elektrokoloběžka GoGEN VOYAGER NEO S 601. Jde o přímého nástupce úspěšného modelu VOYAGER S501, který je však vylepšený o několik vychytávek. O jakých benefitech je řeč nebo pro koho je nová koloběžka určená, se dozvíte v recenzi níže.
Společnost GoGEN postupně zásobuje trh s elektromobilitou novými a novými modely. Poslední mnou testovanou elektrickou koloběžku GoGEN VOYAGER S501 postupem času nahradila vylepšená GoGEN VOYAGER NEO S 601, která je opět k dostání ve 3 barvách: černé, bílé a červené.
Podívejte se na naši videorecenzi elektrické koloběžky GoGEN VOYAGER NEO S 601.
V krabici vás kromě samotné koloběžky čeká nabíječka, 4 šroubky s potřebným klíčem na utažení a návod. Nic vám tedy nebrání si vozítko ihned složit a třeba i vyrazit na první testovací jízdu. Nosnost dosahuje víceméně standardních 100 kg, řídit pak mohou koloběžku osoby od 16 let.
Co se týká designu, je testovaná elektrokoloběžka velmi podobná svému předchůdci. A taky známé konkurenční značce začínající na písmeno X. Já jsem k otestování obdržela černou variantu s červenými prvky (bílé provedení doplňuje modrá barva a červené zase černá). Při porovnání s modelem koloběžky S 501 vám nejspíš chvilku potrvá, než si všimnete vzhledových rozdílů. Přesto tam jsou – např. přední světlo není umístěné přímo na řídítkách, ale až níže na řídicí tyči. Vypadá to sice zvláštně, ale v praxi to brzy oceníte, protože vám lépe posvítí na cestu.
Elektrická koloběžka GoGEN VOYAGER NEO S 601 má, oproti svému předchůdci, navíc ještě boční odrazky umístěné pod stupátkem. Praktický je také prodloužený zadní blatník, který z velké části dokáže zabránit tomu, abyste se při jízdě ušpinili. Navíc je uchycený ke konstrukci, takže se nemusíte bát, že byste jej někde „zapomněli“. V ostatních bodech jsou obě koloběžky v podstatě zaměnitelné, zalíbí se vám určitě i osvědčené LED podsvícení stupátka. Nutno dodat, že ačkoliv jde o cenově skutečně dostupné vozítko, konstrukce působí kvalitně, a i když na elektrokoloběžku naskočíte, neslyšíte žádné podezřelé zvuky, ani se vám netřepe v rukou.
Koloběžky od sebe odlišuje také mobilní aplikace, která je u S 601 nově.
Na rovinu je třeba nejdřív říct, že jde o typicky městskou kolobku, takže ji nedoporučujeme trápit na nějakých offroadových cestách. K tomu zkrátka není stavěná. Napoví vám ostatně už samotné provedení. Elektrokoloběžka GoGEN VOYAGER NEO S 601 má 8,5" kola, úzká řídítka a hmotnost cca 15 kg. Vše dohromady napovídá, že jde o kompaktní model, který nezabere moc místa ani v kufru auta ani složený třeba pod sedadlem ve vlaku. Zvládnete ji i někam přenést, což se o bytelných terénních elektrokoloběžkách vážících klidně 20 a více kg říct moc nedá.
Co se týká složení vozítka, vše funguje na jedničku. Páčku snadno odjistíte, sklopíte řídicí tyč a zaháknete za háček na zadním blatníku. Tak koloběžka skvěle drží, takže ji můžete kamkoliv přenést. A to u městské koloběžky chcete.
Ráda bych zde ještě zmínila nášlapnou plochu alias „deck“. Je totiž udělaná přesně tak akorát, abyste mohli na koloběžce pohodlně stát. K větší bezpečnosti pak přispívá strukturovaný povrch, díky kterému vám to na vozítku neklouže.
Už jste se někdy u koloběžky setkali s elektronickým zámkem? Já ne a kdyby mě na něj kolega neupozornil, asi bych byla v koncích. Je to ale šikovná věcička, která zabrání tomu, aby vám na koloběžce někdo cizí nepozorovaně ujel. Mimochodem odblokujete jej podržením brzdy na 3 vteřiny.
Zatímco předchozí S501 byla vybavená 250W motorem, její nástupce v podobě koloběžky GoGEN VOYAGER NEO S601 dostal do výbavy větší výkon, konkrétně 350 W. Tato hodnota je u městských koloběžek běžná, jde o výkon vhodný i pro začátečníky. Motor je klasicky umístěný v předním kole.
Jaké výsledky teda podává v praxi? Kromě maximálního dojezdu 25 km slibuje také rychlost až 25 km/h a stoupání až 15°. Dosáhnout udávané rychlosti není problém (pochopitelně se bavíme o rovince). Z nuly zrychluje plynule a hladce, žádné trhané pohyby. Max. rychlosti pak dosáhnete dejme tomu za 5 vteřin, což mi přijde jako fajn hodnota. Koloběžka teda nemá odpich jako raketa, to je vzhledem k ceně jasné, ale i tak jde o pěkné zrychlení. Výkonnější motor koloběžky GoGEN VOYAGER NEO S 601 je v porovnání s předchozím modelem poznat.
Jak už je u koloběžek standardem, je i tato vybavená 3 režimy. Nejnižší režim nese název „Chůze“ a opravdu se podobá pěší chůzi. Dosáhnete s ním rychlosti asi 6 km/h, takže ideální pro situace, když vedle vás jde někdo pěšky. Když jej máte nastavený, na displeji koloběžky to nijak nepoznáte, není značený žádným písmenem. Druhý režim je nazvaný „ECO“ a omezí vám rychlost koloběžky na 18 km/h. Je značený zeleným písmenem „S“.
Nejrychlejší režim, který budete nejspíš využívat nejvíce, je „SPORT“ – červené „S“. No, je to trochu matoucí, co si budem… U něj je předepsaná rychlost max. 25 km/h, ale v praxi zjistíte, že to můžete z kopce rozjet až 30km rychlostí. Automatického brzdění motorem se tedy obávat nemusíte. Mimochodem, koloběžka je vybavená také tempomatem, který se spustí už po 3 vteřinách jízdy konstantní rychlostí.
Jízdní režim je možné nastavit dvojím kliknutím na centrální tlačítko koloběžky nebo v aplikaci zvané UNI SCOOTER.
V oblasti kopečků předčila koloběžka GoGEN VOYAGER NEO S 601 má očekávání. Udávaná hodnota 15° stoupání je samozřejmě jedna věc, jenže ji ovlivňuje váha jezdce, povrch, nabití baterie, … Z mojí zkušenosti však nebyl problém. Koloběžka mě vyvezla do prudkého krátkého kopečku i táhlého kopce, a to už pěkných pár let bohužel nevážím 50 kg… Abych však neslibovala nemožné, upřesňuju, že strmé vrcholy, ještě tak na neupravených cestách, nejsou nic pro ni. Je to zkrátka dobrá volba do města, kde většinou jedete po rovinkách, z kopečků nebo potřebujete vyvézt třeba kousek výš k budově školy/práce.
Na fotografii níže můžete vidět stoupání, se kterým si elektrokoloběžka poradila absolutně v pohodě, což jsem vážně ani nečekala. Samozřejmě snížila rychlost, ale nezaváhala a neškubala sebou. Stačí se jednou odrazit a už frčíte. (V aplikaci UNI SCOOTER si můžete nastavit i start z nuly, to však doporučuju pouze na rovinkách.)
Výhodou tohoto cenově dostupného elektrovozítka by mělo být také zadní odpružení, které u konkurenčních koloběžek není standardem. Co k němu říct?
Jak už jsem zmínila na začátku, testovaná elektrokoloběžka má pevná, 8,5" kola typu anti-defekt. Ta mají pochopitelně své benefity i úskalí, což nejvíce pocítíte na náročnější cestě. Jasným benefitem těchto kol je, že jsou plná, takže nehrozí jejich propíchnutí. Z hlediska komfortu už je to bohužel horší, pevná kola zkrátka tak nepřilnou k povrchu. Na běžné cyklostezce rozdíl nejspíš nepoznáte, i jízda na štěrku a zpevněné cestě je v pohodě, lesním cestám a kočičím hlavám už se však raději vyhněte.
A teď už k samotnému odpružení – ano, na koloběžce je a když na ni trochu naskočíte, „zhoupnutí“ hned ucítíte. Při samotné jízdě jsem jej však moc nevnímala, možná by byl rozdíl viditelnější při porovnání dvou rozličných koloběžek…
Závěrem: S jízdním komfortem budete spokojeni, pokud nebudete koloběžku GoGEN VOYAGER NEO S 601 vystavovat náročným podmínkám.
Udávaný dojezd elektrické koloběžky GoGEN je 25 km, což je hodnota, která z našeho pozorování víceméně odpovídá. V této cenové třídě jde o takový průměr, na kratší denní cesty do práce vám však bohatě postačí. Doplnit energii vám pak pomůže nabíječka, se kterou dobijete koloběžku naplno zhruba za 6 hodin.
Zajímají vás informace ohledně rekuperace? Dle dostupných informací je rekuperace součástí přední elektronické brzdy. V jaké míře však tato vychytávka skutečně přidá nějaké kilometry navíc, to bohužel nezjistíte. Při jízdě z kopce jsem sledovala displej, jestli se objeví nějaká nová ikonka nebo hlášení… A nezobrazilo se ohledně rekuperace nic (ani v aplikaci UNI SCOOTER).
Další způsob, jak získat s koloběžkou GoGEN VOYAGER NEO S 601 trochu energie, nabízí samozřejmě plynulý provoz a vhodné podmínky.
V aplikaci, kterou si za pár vteřin zdarma stáhnete, uvidíte přesná procenta baterie, teplotu motoru nebo třeba celkový počet najetých kilometrů. Můžete zde také nastavit tempomat, režim jízdy, osvětlení i jazyk.
Elektrická koloběžka GoGEN VOYAGER NEO S 601 získala proti své předchůdkyni navíc silnější motor, mobilní aplikaci nebo třeba elektronický zámek. Dalšími benefity, které zůstávají, jsou nepřehlédnutelné podsvícení stupátka, tempomat, anti-defekt pneu nebo 15° stoupání. Za cenu 9 990 Kč (k 25. 10. 2022) jde z mého pohledu o výborný poměr cena × výkon. Zvyknout jsem si nemohla jen na pevná kola, se kterými je komfort na horších cestách přece jen nižší… Kompenzuje vám to ale zase ochrana proti defektu, takže je nakonec na vás, co je pro vás větší prioritou.
Klady (+): | Zápory (–): |
+ silnější motor, navíc s 5letou zárukou | – plná kola |
+ 15° stoupání | |
+ odolné anti-defekt pneumatiky | |
+ elektronický zámek | |
+ 1. servisní prohlídka zdarma | |
+ 3 barevné varianty |