0 Kč
×

Recenze: Hitman 3 je skvělým zakončením opravdu mimořádné trilogie

01.08.2021

Velmi povedená a úspěšná trilogie Hitman je u konce – a jde o zakončení důstojné. Pojďte se s námi podívat na dojmy z výborného Hitmana 3, který vyšel na konci ledna 2021.

Některé hry jsou velmi dobré, spokojeně je dohrajete, odložíte je a s díky na ně zapomenete. Na jiné můžete s láskou a nostalgii vzpomínat i desítky let. V mém případě je to třeba starý Return to Castle Wolfenstein nebo druhý, „italský“ díl Assassin’s Creed. A už teď vím, že to bude i hitmanovská trilogie The World of Assassination, ve které jsem od roku 2016 strávil desítky a desítky hodin.

Dnešní recenze bude trochu delší, protože si Hitmana 3 musíme představit ze dvou odlišných pohledů. Zaprvé se na něj podíváme očima nového hráče, protože herní mechanismy si v recenzi představit musíme – hlavně když jsou tak působivé. Zadruhé vám hru představím jako fanouškům trilogie (v tom případě můžete přeskočit až ke kapitole „Co je nového“).

Obsah článku:

Hitman 3 je samostatná hra, která stojí za plnou cenu a hráče uspokojí.
Ideální je ale zahrát si celou trilogii, což je možné přímo ze třetího dílu.

Trilogie Hitman: The World of Assassination

Hitman 3 je třetím – a logicky také posledním – dílem trilogie The World of Assassination. První díl vyšel v roce 2016, Hitman II v roce 2018 a Hitman 3 (stylizovaně Himan III) začátkem roku 2021. Hra byla od začátku plánovaná jako trilogie, takže se vrací stejné postavy (myšleno i stejně zpracované) a dočkáme se završení celé příběhové linie.

Příběh není špatný, ale vlastně ve hře hraje trochu druhé housle. Osobně se přiznám, že do vydání třetího dílu jsem ho moc nevnímal, a to i proto, že je kvůli útržkovitému vyprávění (krátké scény mezi misemi) občas těžké pochytit, kdo, co, kde, kdy, s kým a proč. Stručně řečeno se příběh točí kolem praktik tajné organizace ICA, pod niž spadá Agent 47 a jeho „handlerka“ Diana Burnwoodová. Ve druhém díle se dozvíme o „ještě tajnější“, mimořádně vlivné stínové organizaci Providence, která prakticky ovládá svět, a také se dozvíme něco o minulosti Agenta 47. Ve třetím díle se můžete těšit na několik zajímavých zvratů a vyústění, které – aniž bych něco prozradil – můžu hodnotit jako uspokojivé.

Důležitější je, jak výborně do sebe hry zapadají – technicky to vývojáři zvládli na jedničku. Vynikající zprávu totiž představuje fakt, že ze hry Hitman 3 můžete získat přístup k veškerému obsahu her Hitman 1 a 2, a to zdarma, pokud je na dané platformě vlastníte.

Každý si může importovat postup (odemčené předměty a úrovně), a pokud hrajete například na PC a vlastníte na PC i předchozí díly, můžete v Hitmanovi 3 zdarma odemknout a hrát i všechny předchozí mapy, kterých je celkem (včetně úvodních a odstřelovačských) přes dvacet. Po uvedení měli vývojáři problém dostát tomuto slibu, ale od půlky února už bezplatný import spolehlivě funguje. A pokud jste předchozí díly nevlastnili, můžete si přístup k lokacím dokoupit jako stahovatelný obsah.


Pokud jste zakoupili i předchozí díly, zahrajete si je přímo z Hitmana III.

Hra, kterou nehrajete jen jednou

Hitman je vytvořený tak, abyste ho hráli opakovaně, „pořád dokola“, a výborně se u toho bavili.

Hned si to vysvětlíme. Některé hry si zahrajete víckrát, i když jsou „lineární“, tedy mají mise, které plníte pořád stejně a ve stejném pořadí. Protože jsou prostě dobré a zábavné.

Nové hitmanovské hry jsou ale tzv. sandboxové – to znamená, že vám nabízejí značnou míru svobody v plnění hlavních úkolů. A když říkám značnou, myslím opravdu značnou. Jsou přímo postavené tak, abyste je nehráli jednou, ale třeba třicetkrát, a pokaždé měli nový, jedinečný zážitek.

O lokacích si ještě povíme, ale měli byste vědět, že primární úkol je obvykle zavraždit některý z cílů. A jde mimochodem o „zlé lidi“, pokud mi odpustíte filosofické zjednodušení. Body ztrácíte za zabití kohokoli, kdo není hlavní cíl; Agent 47 není žádný masový ani „obyčejný“ nájemný vrah.

Jakmile si zvolíte místo na mapě, kde se objevíte (a případně převlek), a výbavu, kterou si vezmete s sebou, je pouze na vás, jak úkol splníte.

Zaprvé připravili vývojáři na každou mapu povedené (často i vtipné) příběhové mise. Například odposlechnete rozhovor, za někoho se převléknete, tím získáte přístup k cíli a můžete ho zlikvidovat. Nebo sabotujete vybavení, aby ho cíl musel přijít opravit…

Nebo si zvolíte vlastní cestu – například seženete šroubovák, převléknete se za technika a nastražíte nehodu (kupříkladu uvolněný drát, který elektrifikuje kaluž a zabije cíl proudem).

Nebo v rámci náročné výzvy zůstanete v obleku, proplížíte se k oběti, aniž by vás kdokoli viděl, nenápadně ji zavraždíte a ukryjete tělo, abyste získali ceněné hodnocení mise „Tichý zabiják, pouze v obleku“ (SASO alias Silent Assassin, Suit Only).

Nebo si najdete vyvýšené místo a zabijete cíl na dálku pomocí odstřelovací pušky.

Nebo…

Asi chápete, kam tím mířím. Mapy jsou obrovské a nabízejí často různorodá prostředí (např. slunečný exteriér + podzemní výzkumnou laboratoř nebo rušné ulice Marakeše + improvizovanou vojenskou základu v bývalé škole + sterilní budovu konzulátu).

I když tedy hrajete jednu misi, můžete mít třeba 5–10 naprosto odlišných hráčských zážitků. Jestli vás hra nenadchne, může vám to být jedno, ale pro fanoušky znamenají výše uvedené možnosti násobně více herního času, a to beze špetky nudy.

Skóre, které vede k odměnám

Zmínili jsme skóre Silent Assassin, kdy jste hodnoceni na základě toho, jakou paseku při vykonávání úkolu naděláte. Cílem je samozřejmě být co nejméně nápadný – opustit lokaci tak, aby nikdo nevěděl, že jste v ní byli.

Navíc není Agent 47 žádný nesmrtelný Rambo. Pokud vás někdo přistihne při něčem nelegálním, zavolá ozbrojené stráže/vojáky/policisty/…. Za jejich likvidaci ztrácíte body (nejsou přece cílem), nehledě na to, že střet s větším množstvím „nepřátel“ často nepřežijete, protože nejste neprůstřelní. Také se v konkrétním převleku stanete hledanou osobou apod. Nutno ale dodat, že hra je férová. Na mapě jsou přesně dané postavy s daným chováním, je jich omezený počet a rozhodně se nemusíte obávat, že by se nepřátelé „objevovali“ donekonečna.

Koneckonců je jedním z cílů, abyste se chování postav naučili. Je úmyslně „skriptované“, takže máte jistotu, že pokud např. nespustíte požární poplach nebo jinak neodvedete pozornost, bude se cíl/stráž/kdokoli pohybovat po dané trase a dělat předvídatelné věci. Vy si díky tomu můžete dokonale naplánovat útok.

Mise splněna, cíl eliminován a nikdo neví, že jste v Dartmooru prováděl něco nekalého.
 

Také je hra udělaná tak, abyste se naučili stejnými, osvědčenými postupy „klamat“ nepřátele. Například necháte ležet zbraň na místě, kde strážný dělá obchůzku. Víte, že ji zvedne a půjde ji odevzdat na příslušené místo, takže se mezitím můžete proplížit kolem jeho stanoviště.

Hodnocení se sčítá; v každé lokaci můžete získávat úroveň mistrovství, kdy na oplátku odemykáte nové startovní pozice (např. Agent 47 infiltroval vilu a je ve třetím patře, převlečený za technika), nové skrýše pro propašované předměty a také nové převleky a vybavení.

Abyste byli motivovaní hrát opakovaně, připravili vývojáři spoustu výzev – metody zabití, objevení všech lokací na mapě, vyzkoušení všech převleků a spoustu dalších. Nejsou povinné (jen vám zlepšují skóre), ale plnění spousty z nich mohu doporučit už proto, že jsou zábavné a vyžadují kreativitu, nejsou nijak obtěžující (jako když v jiných hrách musíte zbytečně „nasbírat 150 květin“ apod. – nic takového).

Dokážete splnit všechny výzvy v každé lokaci?

Příběhem to nekončí

Zlikvidovali jste cíl pistolí, šroubovákem i fontánou? Prošli jste každou skulinu na mapě? Vyzkoušeli všechny převleky?

Zkuste zvýšit obtížnost – na nejvyšší úrovni nenajdete na mapě tolik předmětů, lidé vás snáz odhalí a čekají vás i další komplikace, které hru dělají realističtější.

Pak máte k dispozici kontrakty od jiných hráčů, případně vybrané samotnými vývojáři, které mají specificky stanovená pravidla. Například zabijte postavu X, a to v tomto převleku a tímto způsobem. Pokud vás odhalí, končíte. Pokud zabijete někoho jiného, končíte. Pokud neschováte tělo, nemůžete misi dokončit atd.

Kontrakty se stupňujícími se úrovněmi obtížnosti, vytvořené přímo vývojáři, jsou tzv. eskalace (Escalations). Level 1: Zabijte cíl a opusťte lokaci. Level 5: Zabijte čtyři cíle, a to v převleku za plameňáka, každého pomocí nehody, opusťte misi tímto východem…

 

Dále ve hře narazíte na speciální mise ve známých, ale mírně upravených lokacích (s novými cíli, výbavou atd.)

A jednou měsíčně (u minulých dílů po velmi dlouhou dobu) se objeví tzv. Elusive Target, tedy cíl, který se objeví jen jednou a na jehož likvidaci máte jen jeden pokus. Pokud selžete, nezachrání vás žádná uložená pozice a na daném účtu už misi opakovat nelze. Za likvidaci těchto cílů bývají speciální odměny, určitě se tedy vyplatí je aspoň zkoušet likvidovat.
 

Pokud by vás Hitman nezaujal, nemá nic z výše uvedeného smysl,
ale pokud vás hra baví, jste zásobeni na další desítky hodin zábavy.

Co je nového ve třetím díle?

Hitman 3 nepřináší mnoho změn oproti prvnímu dílu z roku 2016 a druhému z roku 2018. Vzhledem k tomu, že jde o ucelenou trilogii a že herní mechanismy fungují, si troufáme říct, že je to dobře.

Přesto několik zajímavých novinek přibylo. Fotoaparát, který je nově trvalou součástí výbavy Agenta 47, můžete využít nejen k ukládání momentek ze hry, ale také například k hacknutí některých elektronických zámků. Vývojáři ho do hry zakomponovali docela vkusně.

Chytré jsou také „zkratky“. Jakmile na dané mapě jednou objevíte například žebřík a „odemknete“ ho páčidlem, máte ho už vždy k dispozici a můžete ho využít při příštích návštěvách lokace.


Nejste nesmrtelní, přestřelkám byste se rozhodně měli vyhnout.
 

Docela zajímavou komplikaci, hlavně při prvních průchodech mapou, jsou elektronické zámky, které vyžadují čtyřmístný kód. Ten zpravidla musíte najít (někde ho odposlechnout nebo najít napsaný), i když Agent 47 si samozřejmě vždycky dokáže poradit i jinak.

K dispozici máte spoustu nových obleků a rekvizit (což je příjemná odměna pro dlouhodobě hráče), ale také zbraní a výbavy. Jako vždy je získáváte za odemykání „mistrovství“ v daných lokacích, za plnění výzev, kontraktů apod.

Velkou, podle mě velmi povedenou změnou je důraz na rozdíl mezi prvním a opakovaným průchodem misí. Poprvé se například můžete objevit bez výbavy, musíte se nejprve někam proplížit a identifikovat cíl – na mapě se nezobrazí. Napodruhé už máte cíle zvýrazněné a můžete začít blíže místu dění.

Poslední významnou novinkou je „VR“ verze, tedy zabíjení z pohledu první osoby v prostředí virtuální reality. V tuto chvíli jde o exkluzivní verzi pro konzole PlayStation VR – uvidíme, jestli se virtuální realita dostane např. i na PC.

Je trochu škoda, že oproti druhému dílu zmizel režim, kdy s přítelem v reálném čase soutěžíte, kdo daný úkol splní dříve. O tento mód byl ale malý zájem, takže je to pochopitelný krok. Z výbavy pak vývojáři odstranili telefon, který cíl usmrtí elektrickým proudem, protože s ním bylo plnění misí až příliš jednoduché (což můžeme potvrdit).

A byla by chyba nezmínit grafická vylepšení. Hra vypadala dobře už v roce 2016 a nijak zásadně se nezměnila, ale nové efekty osvětlení (včetně odrazů ray tracing, na které se specializují moderní grafické karty) jsou velmi působivé. A mimochodem, Agent 47 vypadá v novém dílu mladší…

Podstatné je přitom nejen to, že grafika je velmi povedená a lokace jsou mimořádně detailní a „vizuálně působivé“, ale také skvělá optimalizace. Na PC s výkonnou grafickou kartou si vychutnávám maximální detaily v rozlišení 4K (Nvidia RTX 2070s), ale hra výborně funguje a hezky vypadá i na notebooku se starší grafickou kartou (Nvidia GTX 1650 Ti 4 GB).
 

Převlékněte se za komorníka a otravte cíli čaj. Nebo vyšplhejte na nejvyšší věž a zastřelte jej na dálku.
Hitman je zasazený v otevřeném světě s bezpočtem možností, jak úkol splnit.

Šest nových, prvotřídních map

Hitmanovi se vše točí kolem lokací, ve kterých se mise odehrávají. V celé trilogii si nevybavuji „špatnou“ nebo „nudnou“ mapu, i když preference má samozřejmě každý jiné (i já mám některé lokace dokonale zvládnuté a jiné jsem zatím navštívil jen několikrát, protože jsou pro mě méně prioritní).

Nejnovějších šest map ale patří k těm nejlepším z celé trilogie. Nabízejí vysoce různorodá prostředí (jak navzájem, tak v rámci jedné lokace), obrovský prostor ke zkoumání a nekonečně originální možnosti likvidace cílů.

Aniž bychom vám jejich objevování kazili prozrazováním detailů, můžeme si je vyjmenovat a trochu popsat. Pokud ale nechcete vědět o ději hry nic, klidně přeskočte na další kapitolu.

Dubai, Spojené arabské emiráty.

V Dubaji prozkoumáte nejvyšší podlaží nejvyšší budovy světa, kterou právě slavnostně otevírají. I když jde jen o „jednu budovu“, ohromí vás její rozlehlost a různá prostředí, která můžete zkoumat (od sálů překypujících zlatem po technické zázemí). Ne náhodou jde také o jednu z vizuálně (graficky) nejpůsobivějších lokalit.

 


Dartmoor, Velká Británie

Staré rodinné sídlo v Británii, kde si (kromě tradičních herních mechanismů) můžete zahrát na soukromého detektiva a vyřešit vraždu. Z vlastní zkušenosti i na základě reakcí hráčů i odborných kritiků můžeme misi v Dartmooru zařadit mezi nejpovedenější vůbec.


Berlín, Německo

Přesuňte se ze starobylého sídla do mnohapatrového nočního klubu s hlučnou hudbou, blikajícími světly a tancujícími davy. Velmi originální prostředí doplňuje velmi originálně pojatá mise. Navíc jde o jednu z lokalit, kterou můžete „plnohodnotně“ projít třeba třikrát a pak teprve zjistit, že ještě na prozkoumání čeká celý exteriér.

 


Čchung-čching (Chongqing), Čína

Začínáte v deštivých městských uličkách, ale skončíte úplně někde jinde. Zrovna u čínské lokace by byla škoda prozrazovat více, protože i z pohledu likvidace cílů nabízí spoustu různých možností, které byste měli objevit sami.

 


Mendoza, Argentina

Moderní vinice s rozlehlými exteriéry i interiéry. Na Mendozu se krásně dívá a stejná radost je zkoumat všechna její zákoutí. Také chválíme velmi povedené příběhové mise.


Karpaty, Rumunsko

O epilogu vám neprozradím nic, snad jen to, že jde o misi, které mezi ostatními rozhodně vyčnívá.

Vydáním vývojáři neskončili

Podle vývojářů nemáme počítat s dalšími lokacemi v této trilogii; nanejvýš s mírně upravenými současnými.

Vydáním pro ně ale práce na hře neskončila. Aktuálně přibývají zmíněné kontrakty, eskalace a Elusive Targets, a to jak dostupné pro všechny, tak v exkluzivních „Deluxe“ variantách pro majitele vyšší edice hry. Také si můžete plnit úkoly v rámci „sezónních“ misí a nedávno bylo oznámeno sedm placených rozšíření (podle sedmi smrtelných hříchů), která by měla představit nové herní mechanismy, byť ve známých lokacích.


Nová DLC „Sedm smrtelných hříchů“.
 

I kdybyste tedy zítra dohráli hru na 100 % se vším, co nabízí (což je dost nepravděpodobné), čeká vás za 14 dní další nový obsah. Můžeme přitom předpokládat, že nějaké množství novinek – ať už od vývojářů, nebo ve formě fanouškovských kontraktů – se bude objevovat přinejmenším několik měsíců.

Hitman III
Takovýto obsah (mimo jiné) připravili vývojáři na březen 2021.


Tento obsah zveřejnilo studio během února.

Závěr

Pro fanoušky novodobé hitmanovské trilogie je třetí díl úžasným zakončením. Nenabízí nic moc nového z pohledu herních mechanismů, ale úspěšně staví na dobře vyladěném modelu. Šest nových lokací patří k tomu nejlepšímu, co série nabízí, což je hodně velká pochvala… Jeden průchod hrou zabere ani ne deset hodin, ale abyste objevili byť jen zlomek toho, co Hitman III nabízí, budete v něm muset (a chtít) strávit další desítky hodin.

Třetí díl pak samozřejmě můžeme doporučit i nováčkům. Příběh je sice povedený, ale ne natolik zásadní, abyste do něj nemohli vplout až ve třetím díle. A i když se vyplatí projít všechny lokace, můžete klidně začít třetím dílem a k předchozím se vrátit až v případě, že vás trojka zaujme. I s ohledem na to, že Hitman 3 může spojovat obsah všech dílů do jedné nainstalované hry, vlastně ani nepoznáte, že se vracíte ke „staršímu“ obsahu.
 

Klady (+): Zápory (-):
+ Jedny z nejlepší map v trilogii - Téměř žádné nové herní mechanismy
+ Desítky hodin hraní s neustálým objevováním nového - Zmizely multiplayerové funkce
+ Nepočetná, ale o to působivější grafická vylepšení - Nepřibydou už žádné nové mapy (podle vývojářů)
+ Velmi dobrá optimalizace i na starší počítače
+ Neustále přibývá nový obsah

Další aktuality

Novinky LG OLED TV 2024

Novinky LG OLED TV 2024

V první polovině roku 2024 vstoupily na trh s televizemi nové modely OLED TV od výrobce LG. Nová série se čtverkou na konci přináší mnohem víc než jen změnu v názvu. V následujícím článku vám pomůžeme...... Celý článek
Jak vybrat žehličku na vlasy?

Jak vybrat žehličku na vlasy?

Kvalitní žehlička na vlasy pracuje přesně tak, jak právě chcete – jednou vlasy vyrovná a dodá jim úžasný lesk, jindy zase vytvoří moderní vlny jako ze salonu. Jak vybrat žehličku na vlasy, která bude ...... Celý článek
Recenze: Kráječ GRAEF SKS 11022 - Vždy pořádně zostra

Recenze: Kráječ GRAEF SKS 11022 - Vždy pořádně zostra

Práce s nožem a přesné krájení surovin jsou snad první dovednosti, které se vyučují na kuchařské škole. Co když vám ale prozradím, že existuje rychlejší, pohodlnější a bezpečnější cesta, jak získat v ...... Celý článek
Jak vytvořit domácí letní kino na zahradě?

Jak vytvořit domácí letní kino na zahradě?

Zbožňujete atmosféru letního kina? Pokud ano, nemusíte cestovat daleko. Domácí letní kino si můžete vytvořit i ve vaší zahradě nebo na terase a kdykoli si užít dobrý film se svými nejbližšími. Co bude...... Celý článek
Apple Intelligence: Umělá inteligence pro každodenní spolupráci

Apple Intelligence: Umělá inteligence pro každodenní spolupráci

Apple ukázal 11. června na své Keynote hned několik novinek. Mezi ně patří revoluční iOS 18 i nové operační systémy pro Apple Watch, iPady a Macy. V závěru prezentace byla představena umělá inteligenc...... Celý článek