Novinky LG OLED TV 2024
V první polovině roku 2024 vstoupily na trh s televizemi nové modely OLED TV od výrobce LG. Nová série se čtverkou na konci přináší mnohem víc než jen změnu v názvu. V následujícím článku vám pomůžeme... Celý článek
V pátek odpoledne jsem si převzal elektrokoloběžku City Boss D1000. Předávka proběhla v klasickém stylu prvního nesmělého popojetí… "tady to zmáčkneš, tady se to startuje, tady to vytáhneš. Hlavně bacha, nesmíš na tom spadnout, je to zápůjčka od dodavatele …” Dostal jsem nabíječku, koloběžku složil a dal do kufru auta. Byla těžká a to hodně. Udávaná hmotnost 29 kg opravdu není na běžné poponášení, zapomeňte na to, že tuhle koloběžku si vezmete s sebou do kanceláře ve 3. patře. No nic, za 15 minut jsem byl doma v garáži a začalo seznamování.
Nejdříve k legislativě. Několik hodin jsem strávil na internetu vyhledáváním a pročítáním legislativy ohledně elektrokoloběžek a dle mého nejlepších vědomí a svědomí bych to shrnul jednoduše takto:
Pár technických údajů. Dva elektromotory, na předním a na zadním kole mají oba stejný výkon 500 W, dohromady tedy má koloběžka City Boss D1000 výkon 1000 W. Lithium-iontová baterie má kapacitu 22 Ah, uveze až 150kilového chlapa a může jet rychlostí až 45 km/hod s maximálním dojezdem 50 km.
Snad na nic nezapomenu, ale koloběžka City Boss D1000 má vše, co by měla mít. Displej, který ukazuje vše podstatné, tedy zvolený výkonový režim, rychlost, stav baterie a podobně jako u cyklo komputeru také údaje o ujeté vzdálenosti (celkové nebo trasy), době jízdy, maximální rychlosti a aktuálním čase.
Ze spodní strany displeje je USB slot k připojení nabíjení mobilního telefonu. Toto jsem nezkoušel, ale vhledem k tomu, že jsem na řídítkách používal držák mobilního telefonu a měl tam upevněný mobilní telefon, považuji to za vcelku užitečnou a dobrou věc.
Kolobežka umožňuje nastavit výšku řídítek, lze ji také sklopit k přenášení nebo k uskladnění. City Boss D1000 má přední i zadní odpružení, přední a zadní světlo, které při brzdění bliká a je ovládané vypínačem na řídítkách hned vedle klaksonu. Praktický je výklopný stojánek a ke koloběžce si můžete dokoupit sedátko. Přední a zadní mechanické kotoučové brzdy jsou upnuté na 10palcové nafukovací kola.
Koloběžka má přední a zadní pohon, který se dá tlačítkem na řídítkách přepínat mezi pohonem na zadní kolo, nebo pohonem na obě kola. Pohon na obě kola neznamená jen větší stabilitu při rozjezdu, ale zejména dvojnásobné navýšení výkonu, a tedy i zrychlení maximální rychlosti. 1 000 W je dost. Skoro bych řekl, že je to hodně. Naštěstí se dá výkon velmi dobře redukovat několika způsoby. Na jednoduše ovládaném a za všech okolností velmi dobře čitelném displeji lze navolit 3 jízdní režimy.
První režim je určený na pomalou jízdu, ideální je například ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Ve druhém režimu můžete jet maximální rychlostí cca 35 km/hod., je tedy ideální na běžnou jízdu např. do školy či do práce. Poslední režim umožňuje plný výkon, kdy při připojení obou elektromotorů dosahuje kolobežka City Boss D1000 maximálně 45 km/h. Tato maximálka je zcela reálná a dosáhne se jí relativně rychle.
Mimo tyto 3 režimy výkonu je na řídítkách tlačítko, které (z výše uvedených legislativních důvodů) v jakémkoli režimu omezí maximální rychlost na 25 km/hod. Zejména při jízdě ve městě doporučuji tento omezovač používat. Přece jen ve městě je větší šance, že se ocitnete v hledáčku strážce zákona, především však jde o bezpečnost všech účastníků provozu včetně vás.
Bude mi skoro padesát a na koloběžce jsem naposledy jel před 40 lety. Sportuji, jezdím pravidelně na kole, nejsem žádné ořezávátko a mám pro strach uděláno. Ale to jsem netušil, co mě čeká.
Z prvních projížděk kolem domu na parkovišti jde strach. Koloběžka City Boss je oproti kolu, i přes relativně větší nafukovací kola, vrtkavá, mám strach, že asi spadnu, než dojedu na konec parkoviště. Na druhou stranu, je to moje první a jediná zkušenost s elektrokoloběžkou, možná právě jedu v rámci koloběžek na tom nejstabilnějším, co se dnes na trhu nabízí. Naštěstí jde jen o pocity a ty se s budoucími kilometry budou měnit k lepšímu.
Prudká akcelerace a menší stabilita může být pro nezkušené jezdce opravdovou výzvou. Záběr je mohutný od startu a nepolevuje až do zvolené maximálky. Zejména pro nezkušené určitě doporučuji začínat pouze s jedním motorem, a ještě přidat omezovač rychlosti. Koloběžka doslova trhá asfalt, několikrát se mi během jízdy protočilo přední kolo tím, jak jsem při akceleraci přesunul váhu dozadu a nadlehčil předek.
V některých případech se přední kolo může ocitnout ve vzduchu na konci prudkých výjezdů, což se mi také stalo. Bylo to ale spíše zábavné než nebezpečné. Plyn se přidává páčkou u displeje a je docela dobře dávkovatelný, ačkoliv u nejvyššího zvoleného výkonu může být popojíždění na malém prostoru náročné na citlivé mačkání.
Byla sobota, pod mraky sem tam vylézalo slunce, ideální čas na projížďku. Bydlím ve Zlíně, zvolil jsem proto 28 km trasu ze Zlína do Kudlovic, kde bydlí moji rodiče. Cesta vede první dva kilometry městem, pak se napojuje na cyklostezku kolem řeky. Poslední 2 km vedou po okresní cestě. Za mě naprosto ideální trasa. Mám plně nabito, zapínám helmu a aplikaci Runtastic na mobilu. Nasazuji rukavice. Bezpečnost především. Nebudu se moc hýbat, tak raději přidávám mikinu pod bundu, ať mi není zima. Sluneční brýle proti slunci a mouchám mám také.
Vyrážím. Po městě se pohybuji po vedlejších cestách, v žádném případě nejedu na chodník, kam nesmím. Chvíli jedu po hlavní. Jako správný chlap mám i přes nedostatek zkušeností nastaven největší výkon, ale kvůli legislativě mám při jízdě po městě zapnutý omezovač rychlosti do 25 km/h. Bydlím na kopci, takže první kilometr musím často brzdit. Brzdy samotné jsou velmi dobře dávkovatelné a brzdí velmi dobře. Ale. Jsem na elektrokoloběžce a při brzdění se po několika metrech motory vypnou, což se projeví efektem, který bych nejlépe nazval “vyhozením kotvy”. Prostě si to krásně dobržďuji a najednou dochází ke skokovému nárůstu brzdné síly a málem dávám prvního supermana.
Naštěstí jsem to ustál, ale u matky si budu muset převléct spodky. Toto se při brzdění opakuje vždy a je třeba s tím počítat. Jakmile jsem si na to zvykl a dopředu se připravil třeba tím, že jsem se více zapřel do řídítek, už to pro mě nepředstavovalo takový problém. Ale chápu, proč se nedoporučuje jezdit na elektrokoloběžce v dešti. Není to kvůli izolaci a voděodolnosti, ale právě kvůli adhezi pneumatik při rozjezdech a brzdění. Městem jsem prokličkoval s jistotou a hrdostí. Lidé si mě prohlíželi a já jim kynul. Ale jen hlavou. Ruce doporučuji nechat na řídítkách za všech okolností, řízení jednou rukou jsem zkoušel jen několikrát a vždy dochází k výrazné ztrátě stability.
Najíždím na cyklostezku a přemýšlím, jestli mám vypnout omezovač rychlosti. Moc lidí na cyklostezce není, ale stále jsem ve městě a mám strach, abych na sebe nepoutal rychlou jízdou zbytečně pozornost. Foukal protivítr, takže i se zapnutým omezovačem dojíždím první cyklisty. Dávám jim čas, aby si mě všimli. Sice mám klakson, ale nechci je vystrašit. Pro jistotu hlasitě děkuji, když je předjíždím. Konečně jsem na cyklostezce sám a přede mnou dlouhá rovinka. Není na co čekat, stiskem žlutého tlačítka vypínám omezovač a dávám plný. Koloběžka letí až k 45 km za hodinu.
Je tam trochu strachu, ale ne moc. Cyklostezka je v perfektním stavu, asfalt bez chyby. Užívám si to. Chci šetřit baterii, tak sundávám prst z páčky plynu ale co to? Kolobka letí dál bez známky zpomalení. Chytám za brzdu a konečně zpomaluji. Teprve později přijdu na to, že koloběžka má něco jako tempomat, který se aktivuje poté, co jedu 6 vteřin konstantní rychlostí. Pak můžu páčku plynu pustit a stále jedu zvolenou rychlostí. Tempomat se vypíná bud stiskem brzdy, nebo opětovným přidáním plynu.
S narůstajícími kilometry narůstá i pocit jistoty. Koloběžka už mi nepřipadá tak nestabilní jako na začátku. Musím ale dávat bacha, jakýkoliv přejezd nerovnosti je “odměněn” nepříjemným bouchnutím tlumičů a rozvlněním stroje. Koloběžka sice má přední i zadní tlumiče, ale bud byly nastaveny příliš tvrdě, nebo tvrdé jsou, přejezd nerovností bolel. Chvíli jsem jel i po nezpevněném povrchu, ale rychle jsem od této myšlenky upustil. Koloběžka sice projede po nezpevněném povrchu, ale budete muset jet velmi pomalu a jízdu si neužijete. City Boss D1000 je doma na asfaltu.
Díky široké základně se během jízdy dal měnit postoj tak, aby nedocházelo ke křečím nebo zatuhlosti končetin. Asi se dá jezdit i s chodidly vedle sebe, ale já jezdil levačkou vpřed, pravá noha vzad. Místa je na základně dost a je ošetřena neklouzavým povrchem. Velmi chválím rukojeti řídítek, které jsou příjemně měkké a široké. Ani po 28 km v kuse jsem neměl žádný problém se zápěstími nebo dlaněmi.
Koloběžka po cyklostezce doslova letí, využívání síly a zrychlení je návykové a adrenalin jede na plné pecky. Samozřejmě, stále je nutné si připomínat, že s jízdou rychlejší než 25 km/hod se můžete dostat do problémů s policií, proto alespoň zpomaluji vždy, když někoho dojíždím nebo i tehdy, když je někdo v protisměru. Zatímco na kole ztráta rychlosti kvůli chodcům nebo pomalejším cyklistům zamrzí, tady je to naopak vítané, protože po předjetí následuje opojná akcelerace.
Po 28 kilometrech jsem v cíli, baterie ukazuje 3 dílky z 5, takže údaje o dojezdu kolem 45 km nebudou daleko od pravdy. U rodičů jsem raději baterii dobil. Cesta zpět byla ještě zábavnější, přece jen jsem si už začínal více věřit. Návrat domů jsem ukončil kilometrovou jízdou do prudšího kopce, kde D1000 držela stabilní rychlost kolem 30 km/hod. při maximálním výkonu. Vážím dobrých 95 kg, takže dávám klobouk dolů.
A tady bych asi svoje první dojmy z jízdy na této koloběžce uzavřel. Než si člověk zvykne, doporučuji jezdit obezřetně a raději pomaleji. Na elektrokoloběžce jsem najel necelých 60 km a můžu říct, že s každým najetým kilometrem jsem měl z jízdy lepší pocit. Díky dojezdu až 50 km, skvělé rychlosti a komfortu jízdy koloběžku City Boss D1000 nejvíc oceníte při delších přesunech po cyklotrasách s ideálním povrchem. Tam se stává králem. Tedy pardon, královnou.
Klady (+): | Zápory (-): |
---|---|
+ Dojezd až 50 km | - Vyšší hmotnost |
+ 3 jízdní režimy | - Nemá rekuperaci |
+ Omezovač max. rychlosti na 25 km/h | - Vyšší cena |
+ Rychlost až 45 km/h | |
+ Pohodlná jízda | |
+ Odpružená 10“ nafukovací kola | |
+ Nosnost až 150 kg |
+ Odolná konstrukce z leteckého hliníku