Recenze: Xiaomi Redmi Note 11 se chlubí skvělým poměrem ceny a výbavy

Displej

Rozhraní

Výkon a výdrž

Funkce a výbava

Foto a video

Závěr

V podobě Xiaomi Redmi Note 11 se nám do rukou dostává model s velkým displejem i baterií, duální SIM kartou, příjemnou funkcí NFC, klasickým konektorem pro sluchátka i všemi myslitelnými bezdrátovými technologiemi. Obejít se naopak budete muset bez 5G – rychlého datového internetu. U barevných variant zmíníme, že se dočkáte grafitově šedé, perleťově bílé, či perleťově modré.

Obsah balení Xiaomi Redmi Note 11 odpovídá standardu

Balení Xiaomi Redmi Note 11 je naprosto standardní. Obsahuje telefon, rychlou 5V/9V/12V nabíječku, kabel USB-C 2.0 OTG (On-The-Go) v délce 1 m, zadní průhledný kryt jemně přesahující okraje displeje, manuály a záruční listy plus „klíček“ pro vysunutí šachty duální SIM karty. Sluchátka či jiné dodatečné příslušenství bychom však hledali marně. Mnoho výrobců se bohužel přiklání ke strategii, že si uživatel vše později dokoupí sám, dle svého vkusu a finančních možností.

Xiaomi Redmi Note 11

AMOLED displej s dobrou jemností

U velikosti zobrazovací plochy se Xiaomi drží současných zaběhnutých trendů a toho, co se obecně dobře prodává. Xiaomi Redmi Note 11 má dnes již více méně standardní úhlopříčku 6,43“. Selfie přední čočka je typu „průstřel“, nikterak limitující v obraze. Je to opět dáno cílovou skupinou mladých spotřebitelů – hráčů a konzumentů filmového průmyslu v této cenové kategorii. I textu a webových stránek s nejrůznějším obsahem se tak zde vejde více, než tomu bylo ještě před pár lety.

Rozlišení displeje je FullHD+ 1080 x 2400 px při hustotě 409 ppi. Jen pro zajímavost – lidské oko je schopné rozlišit od sebe pixely do hodnoty kolem 300 ppi. Celková jemnost zobrazení je proto, troufám si říci, velmi dobrá.

Xiaomi Redmi Note 11

Typ displeje je AMOLED. Ten ostatním výrobcům vyrábí společnost Samsung a dle dostupných zdrojů počet chytrých telefonů s AMOLED displejem již překonal třetinu celosvětové produkce. Důvod je prostý – dokonalá černá a vysoký jas. Displej si tak může dovolit daleko sytější barvy a důraznější kontrast. Svítivost je zde skvělých 1000 nitů. Pokud vám parametry nic neříkají, nevadí. Stačí zkrátka říci, že hodnoty jsou více než příznivé a nejvíce je oceníte např. při používání na ostrém slunci. Displej běží na frekvenci 90 Hz. Parametr důležitý hlavně u hraní her a plynulosti zobrazení. Neurazí nenadchne. Chod systému je nicméně velmi hladký.

Co Xiaomi Redmi Note 11 chybí je notifikační dioda. Malá barevná blikající kontrolka na displeji zhasnutého telefonu. Na dálku se tak bohužel nedozvíte, co se děje, zdali vám někdo psal či volal. Velmi užitečná funkce pro všechny, kteří si při své práci nemohou dovolit mít zařízení v kapse a kontrolují jej zrakem.

Uživatelské rozhraní s Androidem 11 a MIUI 13

Operační systém běží na platformě Android 11 a Xiaomi nadstavbě MIUI 13. Pokud bychom to měli blíže specifikovat jde o to, že každý z výrobců mobilních telefonů si vezme základní systém Android v současné verzi a postaví na něm své uživatelské grafické rozhraní.

Android 11 dle vlastních slov klade velký důraz na komunikaci a konverzaci. Dále pak na zachycení obsahu (nahrávání a sdílení), prediktivní nástroje a přístupnost (ovládání hlasem), ovládací prvky zařízení (ovládání domácnosti a jiných zařízení), ochranu osobních údajů a zabezpečení.

O tom, jakým způsobem se k těmto prvkům dostanete a jak příjemné a rychlé pro vás bude jejich používání rozhoduje právě MIUI. Zde je nutno zdůraznit, že to se stále vyvíjí a jeho vizuál se během používání telefonu z pohledu několika let může změnit i několikrát.

Xiaomi Redmi Note 11

Mnoho uživatelů systému MIUI si postesklo nad občasnou nepřehledností, či až nelogičností některých operací. Tam, kde jste byli dříve zvyklí dělat operace na jedno stisknutí budete nyní nuceni dělat tyto kroky oklikou. Ale ano – ke všemu se nakonec dopracujete a vše bude fungovat. Na druhou stranu však existuje velká skupina uživatelé, kteří na MIUI nedají dopustit. Záleží zkrátka na osobních preferencích.

Rozložení obrazovky u Xiaomi Redmi Note 11 je díky relativně velké ploše velmi efektivní stejně tak, jako možnost zobrazení velkého písma. Systém umožňuje mít na jedné ploše poměrně velký počet ikon (až 35) nebo je naopak schovat a vytáhnout pouze pokud je budete potřebovat.

Xiaomi Redmi Note 11

Pro toho, kdo telefon moc nepoužívá nebo se nechce učit novým věcem, zde výrobce nabízí použití zjednodušeného režimu. V tu chvíli telefon ponechá na ploše pouze pár základních ikon, zvětší se písmo a celý chod systému se zjednoduší jen na nezbytné minimum. Možností zjednodušení je ale daleko více. Výrazně se tak užívání přiblíží seniorům, či zrakově a sluchově postiženým.

Výkon a výdrž Xiaomi Redmi Note 11 potěší

Výkon a výdrž jdou vždy ruku v ruce společně s tím, jak s nimi dokáže zacházet operační systém. Zde se o chod systému stará osmijádrový 2,4GHz procesor Snapdragon 680 4G (Qualcomm SM6225), který ve své střední třídě sice patří k vyššímu průměru, bohužel bez podpory nastupujících rychlých sítí 5G. Pokud by vás tedy zajímala vyšší rychlost datového připojení, je potřeba se již soustředit na model Xiaomi Note 11 Pro 5G.

Xiaomi Redmi Note 11

Celkový chod telefonu a jeho plynulost vždy vyzdvihuje nebo naopak brzdí použitá grafika. Zde najdete Adreno 610. Je sice z roku 2021, nicméně ve spojení s obstojným procesorem Snapdragon 680 se směle vypořádá s jakoukoliv současnou hrou i s množstvím spuštěných aplikací v pozadí. Těch jsme nechali zapnutých hned 15, společně se stahováním a aktivním fotoaparátem. Zajímalo nás, jak se s tím systém vypořádá, protože velikost paměti RAM 4 GB v dnešní době nikoho neohromí a popravdě, mohlo jí být více. Chod systému byl nicméně naprosto plynulý a přepínání aplikací (multitasking) nedělal systému sebemenší problém. Směle se tak přikláním k názoru, že Xiaomi Redmi Note 11 je pro nenáročné a běžné publikum velmi svižný a bezproblémový.

Xiaomi Redmi Note 11

Baterie je velká. A tudíž i relativně těžká. Je novějšího typu Li-Pol, integrovaná (při závadě ji tak smí opravit pouze autorizovaný servis) a její kapacita činí úctyhodných 5000 mAh. Celková hmotnost telefonu se tak šplhá k hranici 200 g. Přesněji tedy 179 g bez obalu. Za to ale dostane výdrž, která předhání konkurenci. Telefon vydržel 4 dny v klidovém režimu a jeho kapacita klesla o pouhých 14 %.

Při denním běžném používání (volání, focení, sdílení, stahování, Bluetooth) se úbytek baterie pohyboval kolem 68 % bez GPS. Pokud se budete pohybovat i s ní, bude váš denní limit končit někde okolo 25 %. Uznejte sami, že tato hodnota je vůči konkurenci velmi obstojná.

Dodávaná nabíječka má několik režimů a je velmi rychlá: 5 V / 3 A (15 W), 9 V / 3 A (27 W) a 12 V / 2,25 A (33 W). Disponuje funkcí Power Delivery 3.0 i Quick Charge 3+ a při použití originálního příslušenství se tak dostanete z 0 na 100 dle výrobce za necelou hodinu.

Xiaomi Redmi Note 11

Funkce a výbava rozhodně nezklamou

Výbava komponentů, funkcí a senzorů je bohatá, jak je u Xiaomi dobrým zvykem. Za velmi příznivou cenovku tak dostáváte plnou nálož toho, co denně potřebujete k životu. Máme zde jak klasické A-GPS (asistované GPS – rychlejší forma GPS), tak pokročilé GLONASS (globální družicový polohový systém), BDS (jiná varianta GPS), Galileo (evropský družicový polohový systém) a Beidou ve 3. generaci (navigační systém dostupný na celém povrchu Země). Dle našich měření byl chod navigace naprosto bez problémů. Díky rychlému A-GPS byl telefon schopen určit výchozí bod v rámci vteřin, a i nadále fungoval přesně tak, jak má.

Pro hraní náročnějších her, používání složitých aplikací nebo jen pro lepší orientaci v prostoru poslouží gyroskop (měří náklon přístroje), G-senzor (detekce zrychlení), akcelerometr (rozpozná pohyby a otřesy – například kroky) a nakonec kompas pro určení světových stran (výborná pomůcka při určení trasy při chůzi).

Xiaomi Redmi Note 11

Mezi další podstatné pomocníky řadíme Proximity senzor (detekce přiblížení telefonu k uchu a následné pohasnutí displeje při volání). Čtečku otisku prstu dnes již řadíme k nejběžnější prvkům zabezpečení, nalezneme ji na těle v bočním tlačítku.  Jako příjemný bonus nám poslouží rychlé odemknutí Xiaomi Redmi Note 11 pomocí obličeje, což ani v dnešní době stále mnoho výrobců nepovažuje za standard.

Běžné funkce doplňuje Wi-Fi (a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct a funkce hotspot), Bluetooth ve verzi 5.0 a hlavně NFC. Díky poslední zmiňované funkci jsou možné i bezkontaktní platby telefonem. Mnohé zákazníky jistě potěší i klasický konektor 3,5mm Jack pro snadné připojení kabelových sluchátek, a tím zpřístupnění FM rádia, které přestává být v běžné výbavě telefonů mnohých výrobců.

Xiaomi Redmi Note 11

Xiaomi Redmi Note 11 disponuje nabíjecím konektorem USB-C 2.0 s funkcí USB OTG (On-The-Go), díky čemuž je možné k telefonu připojit i další periferie jako tiskárnu, či USB Flash disk. Starší rozhraní infračerveného (IrDA) přenosu považujeme již za přežitek, ale je nutné ho zmínit. Budeme tak schopni ovládat telefonem televizi nebo přenášet data do jiného smartphonu.

Po vysunutí šachty z boku telefonu zde nalezneme dvě pozice pro nano-SIM (Dual SIM) a jednu pro SDXC paměťovou kartu do maximální podporované kapacity 1 TB.

U bezpečnosti ještě doplníme, že použité sklo displeje je Corning Gorilla Glass 3 a samotný telefon disponuje ochranou IP53 (ochrana proti prachu a stříkající vodě).

Xiaomi Redmi Note 11

Fotky a video odpovídají cenové kategorii

To, co široké publikum jistě velmi baví je focení, natáčení a sdílení. Dostáváme se tak k samostatné oblasti fotoaparátu a musíme přiznat, že zde jsou naše pocity smíšené. Opět zde platí, že výbava sice nijak nezaostává, ale někde se zkrátka šetřit muselo. Nejedná se primárně o fotomobil a cenovka Xiaomi Redmi Note 11 i následný výstup tomu odpovídají. Záleží tak pouze na vás, jak nároční jste v oblasti fotografie. Pro běžné denní používání telefon splní všechna očekávání. Fotografie budou při dobrém světle věrné a ostré. Problémy půjdou však vidět například u mnohonásobného přiblížení, či focení ve ztížených světelných podmínkách.

Xiaomi Redmi Note 11

Přední strana displeje skrývá malou čočku typu průstřel, jež disponuje rozlišením 13 Mpx při světelnosti f/2,4. Obraz dokáže pokrýt celou plochu displeje a je tak dostatečně široký i pro celou skupinu lidí. Zde byl záměr výrobce jasný. Mladé publikum žije selfie fotkami, a tak ani zde se neponechalo nic náhodě.

Na zadní straně zařízení se nám nabízí čtveřice čoček (objektivů), kde každá dělá trošku něco jiného. Vše je navíc doplněno o umělou inteligenci, která rozpozná desítky situací a přizpůsobí tomu následné zpracování obrazu a jeho výstup. Jmenujme alespoň ty základní jako jsou například rozpoznání obličejů lidí i zvířat, focení jídla, zachycení pohybu, panoramatické fotky, HDR (vysoký dynamický kontrast), či nový noční režim 2.0. Možností je opravdu nepřeberná škála a radost z ní bude mít hlavně mladé publikum. Pro fajnšmekry v oblasti fotografie je zde navíc režim PRO, kde lze doladit veškeré hodnoty ručně. Dostáváte tak možnost hrát si s časem, clonou, citlivostí ISO, nastavením bílé a mnohé další.

Xiaomi Redmi Note 11

Na běžné denní focení využijete 50Mpx čočku se světelností f/1,8. Širokoúhlý pohled nám zprostředkuje 8Mpx snímač se světelností f/2,2 (šířka 118°), zatímco pro portrét (hloubku obrazu, bokeh efekt) a makro (velké přiblížení malých objektů) se nabízí 2Mpx čočka se světelností f/2,4. Obecně se dá říci, že tyto hodnoty i světelnosti jsou velmi dobré. Čím nižší světelnost (clona), tím lepší výsledek v horších podmínkách. Bohužel v provedených testech se již za šera začínal projevovat poměrně velký šum a ani umělá inteligence si nebyla schopna poradit. Nedokonalosti obrazu se projevily i u přiblížení vzdálených objektů (zoom). Xiaomi Redmi Note 11 nabízí standardně optické přiblížení 2x a to není mnoho. Uživatel si tak pomocí prstů na displeji sice přiblíží obraz až do hodnoty 10x, ovšem toto přiblížení je již pouze digitální.

U makro fotek berme v úvahu, že ty se přeci jen zase tak často nefotí. Rozlišení 2 Mpx pro běžné použití postačí a samotnou schopnost fotit takovéto snímky bereme spíše jako příjemný bonus. Pokud byste se však této kategorii chtěli věnovat naplno, bude lepší se poohlédnout přímo po plnohodnotném fotoaparátu s daným typem makro objektivu.

Pro nahrávání videa nám poslouží všechny čtyři čočky. Nahrávat můžeme v rozlišení 720p / 30 fps nebo v lepším 1080p / 30 fps (FullHD při 30 snímcích za vteřinu). Ve vyšším rozlišení bohužel přicházíme o režim makro, což je dáno rozlišením snímače. Telefon rozpozná i mihotání obrazovky a umělá inteligence se opět postará o to, aby tento efekt nebyl příliš znatelný.

Xiaomi Redmi Note 11

širokoúhlý režim běžný režim režim přiblížení 10x digitální zvětšení

Závěr

Naprosto souhlasíme se rčením „za málo peněz, hodně muziky“. Jestliže vezmeme v potaz portfolia dalších výrobců, cena bezmála pěti tisíc korun (k 23. 4. 2022) za takovou výbavu je skvělá. Pokud nejste z řad zapálených fotografů a kameramanů, nemáte přehnané nároky na užívání nejmodernějších technologii, pak smartphone Xiaomi Redmi Note 11 určen přímo pro vás. Absence některých pokročilých funkcí je v této kategorii pochopitelná, nebude to však důvod přístroj nevyzkoušet. Spokojeni mohou být všichni, co potřebují telefon k běžnému dennímu používání.

Klady (+) Zápory (-)
+ cena vs. výbava ve své třídě - chybí notifikační dioda
+ 90 Hz FullHD+ AMOLED displej - nepodporuje technologii 5G