V každodenním shonu se moderní spotřebiče jako myčky a sušičky stávají nepostradatelnými pomocníky, kteří v domácnostech ulehčují život a šetří drahocenný čas. Ať už se jedná o maminky, tatínky nebo kohokoli, kdo má na starosti práce v domácnosti, dnešní spotřebiče nabízejí snadné ovládání a uživatelský komfort pro všechny členy rodiny. Nejnovější údaje prodejce elektroniky DATART ukazují, že v současné době na popularitě získávají zejména energeticky úsporné modely praček i myček nádobí, které přináší výhody nejen finanční, ale i ekologické.
Pračkám vládnou předem plněné modely
V oblasti praček je patrný jednoznačný trend: Předem plněné modely tvoří naprostou většinu prodejů. Hned 78 % praček, které maloobchodní prodejce DATART prodá, je vybaveno předními dvířky. Proč tomu tak je? Zákazníci oceňují především jejich praktické vlastnosti, vyšší kapacitu a moderní design, který se dobře hodí do většiny domácností. Vrchem plněné modely sice stále mají své příznivce, ale s 22% podílem v českých domácnostech zůstávají spíše menšinovým řešením.
Nejoblíbenějšími značkami jsou v posledních letech AEG, Bosch a LG, přičemž mezi nejprodávanější modely patří AEG LFR73844VC či Bosch WGG14400CS. „Zákazníci rovněž upřednostňují pračky s vyšší kapacitou okolo 8 kg, které vyhovují potřebám větších rodin,“ upřesňuje Petra Psotková, tisková mluvčí společnosti DATART.
Funkce a úspora energií na prvním místě
Dnešní spotřebitelé kladou mimořádný důraz na úspornost. Nejprodávanější pračky tak zpravidla spadají do energetické třídy A, které se vyznačují nižší spotřebou energie a vody. Kromě toho jsou však pro zákazníky klíčové i pokročilé funkce usnadňující fungování v domácnosti, jako je odložený start, ochrana proti úniku vody či speciální programy pro outdoorové a anti-alergenní praní. Průměrná doba pro obměnu pračku v současné době činí 8 let.
„Oblibě se těší také kombinované pračky se sušičkou. Ocení je zejména ti, kteří se doma potýkají s nedostatkem místa. Samostatné sušičky si pak pořizují domácnosti s dostatkem prostoru,“ uvádí Petra Psotková. Právě samostatné sušičky trhu v oblasti sušení prádla dominují – zejména pak energeticky úsporné v třídě A+++.
Vestavné myčky kralují
Neméně zajímavý je aktuální vývoj v segmentu myček nádobí. Zde jsou dnes totiž mezi českými spotřebiteli jasnými favority vestavné myčky, které tvoří přibližně 65 % všech prodejů. Zbylých 35% podíl pak náleží klasickým volně stojícím modelům. Největší popularitě se podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART mezi Čechy aktuálně těší myčky značky Bosch, které dominují jak mezi vestavnými, tak volně stojícími spotřebiči.
Zajímavým trendem poslední doby je rostoucí obliba širších 60centimetrových myček, které poskytují dostatek prostoru pro mytí většího množství nádobí. „Na trhu se také stále častěji objevují chytré myčky, které lze snadno ovládat prostřednictvím mobilního telefonu,“ říká Petra Psotková. Výrobci jako Bosch, AEG, Haier a Gorenje již tyto technologie ve svých produktech nabízejí. Uživatelé si tak mohou na dálku jednoduše nastavovat mycí programy, spouštět myčku nebo sledovat zbývající počet kapslí.
Chytré technologie a udržitelnost
Rostoucí popularita chytrých spotřebičů potvrzuje, že čeští spotřebitelé kladou stále větší důraz na technologické inovace. Spojení úspornosti, intuitivního ovládání a moderní konektivity přináší řešení, která usnadňují každodenní provoz domácnosti a zároveň šetří životní prostředí. „Průměrná částka, kterou jsou zákazníci ochotni za myčku zaplatit, se pohybuje mezi 15 000 a 17 000 Kč, přičemž velký vliv na cenu má zejména energetická třída spotřebiče,“ dodává Psotková.