Rok 2022 v oblasti elektro: návrat do kamenných prodejen a zájem o energeticky úsporné spotřebiče.
Rok 2022 byl v mnoha směrech náročný pro většinu oblastí včetně oblasti elektroniky a elektrospotřebičů. Začátek roku zasáhlo zvyšování cen ropy a v jejím důsledku zvyšování cen dopravy veškerého zboží. Následná inflace a zvyšování cen energií přiměly zákazníky více zvažovat nákup spotřební elektroniky a vedly k vysokému zájmu o značení spotřebičů v rámci energetických tříd a záměru výměny starších elektrospotřebičů za energeticky úspornější. Zákazníci se vrátili do kamenných prodejen a ve vysoké míře využívali prodejní akce a nabízené slevy zboží.
Přestože trh v důsledku inflace a zvyšujících se cen zboží očekával pokles zájmu zákazníků o nabídku, data z prodejů roku 2022 ukazují, že meziročně došlo k nárůstu prodaných kusů zboží a tržeb. DATART, český maloobchodní prodejce elektroniky a elektrospotřebičů, zaznamenal jak meziroční růst tržeb, tak zvýšení průměrné hodnoty nákupu. Například z celkového počtu prodaných výrobků v kategorii „velká bílá“ (lednice, pračky, myčky) koupili zákazníci jednu čtvrtinu u této značky. Tato kategorie rostla meziročně o 26 %. Zákazníci omezovali nákup zboží, které nepovažují za nezbytné, například robotické vysavače nebo některé typy automatických kávovarů. „Zákazníci v loňském roce velmi dobře reagovali na prodejní akce, ve kterých byli ochotni nakoupit dražší zboží a prémiové značky. Díky prodejním akcích typu Dny Marianne a Black Friday jsme zvýšili tržní podíl, a to považujeme v současné situaci za úspěch. Poděkování patří našim zákazníkům, kteří u nás nakupují,“ komentuje situaci František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.
Značka DATART investovala v loňském roce do remodelingu prodejen v jednotném stylu a otevřela 8 nových prodejen v České republice a 3 prodejny na Slovensku. Největší výzvou bylo otevření prodejny v OC Nový Smíchov Praha, která už během prvních dnů po otevření zaznamenala vysoký zájem zákazníků a na jedné třetině plochy (ve srovnání s původní prodejnou v tomto obchodním centru) dokázala zajistit tři čtvrtiny výkonu ve srovnání s původní větší prodejnou. „V covidovém období se lidé naučili nakupovat online, ale my jsme věřili, že se zákazníci znovu vrátí do prodejen. A to se potvrdilo, naše investice do rozvoje kamenných prodejen byla správnou cestou,“ doplňuje František Mikoška a dodává, že návštěvnost prodejen se meziročně zvýšila o 30 %. Zvýšil se podíl obratu v retailu v porovnání s obratem v rámci e-shopu. V covidovém období tvořil retail zhruba jednu třetinu celkového obratu, nyní tvoří téměř polovinu obratu.
Zvyšující se ceny energií vedly k zájmu o značení energetických tříd domácích spotřebičů. Energetické třídy, jejichž současná podoba je používána od roku 2021, řadí domácí spotřebiče na základě spotřeby energie do kategorií označených písmeny od A po G. Rozdíl mezi energetickými třídami není z hlediska spotřeby zanedbatelný. Obecně platí, že rozdíl mezi spotřebou sousedících kategorií činí přibližně 20 %. Z důvodu vysokého zájmu zákazníků o tuto problematiku DATART uvedl na trh kalkulačku nákladů na provoz spotřebičů, která poskytuje zákazníkům informaci o tom, kolik je stojí provoz jejich domácích spotřebičů a kdy je vhodné starší výrobek vyměnit za nový úspornější.