Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
Jaká je mezi Čechy nejoblíbenější doručovací metoda? V segmentu spotřební elektroniky nadále zůstává volbou číslo jedna osobní odběr zakoupeného zboží na prodejně. Alespoň to říkají data maloobchodního prodejce elektroniky DATART. Z jeho statistik vyplývá, že tuto možnost doručení nákupu aktuálně zákazníci volí u téměř 70 % všech objednávek, které v DATARTu provedou online.
„Osobní odběr na prodejně zákazníkům dodává větší jistotu a klid. Na místě se mohou poradit s vyškoleným personálem, který je připravený jim poskytnout potřebnou radu, zodpovědět jejich dotazy a v případě jakýchkoliv problémů okamžitě pomoci s řešením. To zákazníkům při nákupech dodává pocit důvěry,“ říká Marián Sirotek, manažer doručovacích služeb DATART
Doručení domů? Raději na výdejní místo nebo do boxu
Stále větší zájem DATART mezi svými zákazníky eviduje v případě doručení zakoupeného zboží na výdejní místa nebo do samoobslužných výdejních boxů, kdy v průběhu pracovních dní je průměrná doba doručení do 24 hodin. Tuto možnost volí zákazníci po osobním odběru jako druhou nejčastější. Stále populárnější je i prémiová služba DOPRAVART nabízející nejen doručení, ale zároveň i odbornou instalaci velkých domácích spotřebičů. Zákazníci se k této možnosti přiklání především při nákupu bílé techniky a televizí.
Co naopak mezi spotřebiteli překvapivě mírně ztrácí na popularitě, je standardní doručení objednaného zboží na adresu. Aktuálně tuto možnost zákazníci DATARTu volí méně častěji než osobní odběr, doručení do samoobslužných boxů i doručení větších spotřebičů vlastní službou DOPRAVART. To i navzdory tomu, že DATART při doručení na adresu zboží během pracovních dnů standardně doručuje do druhého.
„Za poklesem poptávky po běžném doručení na adresu, a naopak rychle rostoucím zájmem o doručení do výdejních boxů stojí stále větší důraz tuzemských spotřebitelů na flexibilitu. Při doručení do boxu nebo na výdejní místo nemusí vůbec řešit čas doručení. Nemusí se nahánět s kurýrem. Lidé si zboží prostě a jednoduše vyzvednou ve chvíli, kdy na to zrovna mají prostor, a v místě, které jim zrovna nejvíc vyhovuje,“ vysvětluje Marián Sirotek. Popularitě tohoto řešení podle něj výrazně pomáhá neustále se rozrůstající síť těchto odběrných míst a boxů.
Široké spektrum možností doručení
Na rostoucí poptávku po možnostech doručení zboží se DATART snaží aktivně reagovat. Svým zákazníkům proto nabízí co nejširší paletu možností doručení, ze kterých si mohou vybrat tu, která nejvíce vyhovuje jejich potřebám. Těm, kteří chtějí mít objednané zboží u sebe co nejdříve, DATART například poskytuje službu RYCHLART, díky které si zákazníci mohou své zboží vyzvednout na prodejně již do 30 minut od objednání. Ve vybraných regionech dokonce nabízí doručení na adresu během 60 minut. Výdejní místa a boxy pak nabízí flexibilitu času a místa vyzvednutí.
„Naším cílem je poskytovat lidem co nejrychlejší a nejspolehlivější doručení za co nejnižší cenu, ideálně bezplatně. To vyžaduje nejen efektivní logistiku, ale také efektivní nastavení systému přepravy zboží,“ říká Marián Sirotek. S optimalizací těchto procesů by podle něj mohly v příštích letech výrazněji pomoci moderní technologie, jako jsou autonomní roboti či drony. „Vidíme velký potenciál v automatizaci doručování, zejména u menších balíků. Nicméně při dodávkách zboží, které vyžaduje odbornou instalaci nebo zapojení, zůstává lidský faktor nenahraditelný,“ dodává.