Výzkum ukazuje změnu spotřebitelského chování.

22.02.2023

Výzkum: Češi kvůli inflaci mění spotřební chování. Častěji nakupují ve slevách a omezují větší investice.

Lidé v reakci na zvyšování cen omezují výdaje a hledají cesty, jak ušetřit. Stále více domácností vyhledává nákupy ve slevových akcích. Až 42 % z nich plánuje v příštích měsících nakupovat zlevněné zboží častěji než dosud. Nejvíc Češi šetří na velkých investicích, jako jsou nákup auta či renovace bytu, nejméně naopak na výrobcích péče o zdraví. Vyplývá to z výzkumu Focus Research, který sleduje spotřebitelské chování českých domácností.

 

V důsledku vysoké inflace a rostoucích cen se dále zvyšuje tradičně poměrně vysoká citlivost tuzemských spotřebitelů na nabídky zboží ve slevách. 42 % Čechů plánuje v příštích měsících nakupovat zboží ve slevových akcích více než dosud. Téměř polovina (48 %) domácností chce cenové akce využívat stejně jako doposud. Jen necelá desetina se pak vyjádřila, že bude zlevněné zboží nakupovat méně nebo vůbec. Vyplývá to z výzkumu Focus Research zkoumajícího spotřebitelské a environmentální chování českých domácností. Sběr dat proběhl v prosinci 2022 na vzorku 1129 respondentů.

 

Častější vyhledávání cenových akcích souvisí s aktuální finanční situací domácností a jejich schopností pokrýt své výdaje v tomto a následujícím období. Vůli nakupovat v cenových akcích tak projevují především lidé z domácností s napjatými rozpočty. Více plánuje zlevněné zboží vyhledávat až 60 % z nich. Domácnosti, jejichž schopnosti vyjít s rodinným rozpočtem se zdražování dotklo jen málo, většinou plánují využívat cenové akce stejně jako doposud. Víc si bude slev všímat jen okolo třetiny z nich.

 

„Češi vždy velmi dobře slyšeli na slevy a současná ekonomická situace to jen umocnila. Zlevněného zboží si všímají opravdu více než dříve a mnohdy s nákupy vybraných produktů čekají na větší slevové akce, jako byl například Black Friday nebo tradiční povánoční slevy, kde je mohou získat levněji,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí Datart.

 

 

Domácnosti šetří, kde se dá

 

Podle výzkumu budou Češi hledat úspory ve většině oblastí. Nejčastěji si rozmyslí větší investice (73 %), jako jsou renovace bytu či nákup automobilu. Stejně jako doposud za ně chce v příštích měsících utrácet jen pětina domácností. Lidé plánují výrazně omezit i útraty za návštěvy restaurací (73 %) nebo cestování (67 %). Nejméně naopak hodlají snižovat výdaje za výrobky péče o zdraví. Stejně jako doposud za ně bude utrácet více než polovina (52 %) domácností. Druhou kategorií, na které plánují domácnosti šetřit nejméně, jsou volnočasové aktivity dětí. I přes to však tyto výdaje alespoň částečně omezí až 55 % domácností.

 

Současná situace ovlivňuje i oblast elektroniky. Ve srovnání s ostatními segmenty však není dopad až tak citelný. Lidé si více rozmýšlí dlouhodobě plánované nákupy elektrospotřebičů. Zrealizuje je 61 % domácností. Téměř dvě pětiny (39 %) domácností, které v uplynulých měsících nákup plánovaly, od něj nakonec upustily. Nejméně své plány mění domácnosti s vyššími příjmy, které jsou schopny hospodařit bez výraznějších omezení. Nejčastěji koupi odkládají zejména lidé, kteří měli v posledních měsících problém vyjít se svými příjmy a ti, kteří v následujícím období očekávají další zhoršení situace. Jedná se především o skupiny, které růst cen ohrožuje nejvíce, tedy seniory a domácnosti s příjmy do 30 tisíc korun.

 

„Určitou proměnu zákaznického chování v Datartu určitě pozorujeme. Lidé si každý nákup důkladněji rozmýšlí a výběrem toho správného spotřebiče stráví mnohem více času. Stále častěji také hraje v jejich rozhodování důležitou roli energetická náročnost nakupované elektroniky. Zejména pak v případě větších a dražších spotřebičů, tzv. bílé techniky. Vhodnou obměnou zařízení, jako jsou staré lednice či pračky, mohou domácnosti dlouhodobě ušetřit výrazné částky. Doporučujeme proto, aby si lidé zkontrolovali spotřebu svých starých spotřebičů a spočítali si, zda se jim nákup nového úsporného zařízení nakonec nevyplatí více než další provoz starého,“ upozorňuje Olga Dolínková.

Další aktuality

Lednice ETA slaví úspěch, získaly prestižní ocenění Značka kvality dTest

Lednice ETA slaví úspěch, získaly prestižní ocenění Značka kvality dTest

Vybíráte novou lednici? Vsaďte na kvalitu potvrzenou nezávislým testem. Lednice modelové řady ETA 3356 získaly prestižní ocenění Značka kvality dTest. Přečtěte si náš článek a dozvíte se, čím si ho za...... Celý článek
Jak vybrat zvlhčovač vzduchu?

Jak vybrat zvlhčovač vzduchu?

Trápí vás často suchý kašel, krvácení z nosu, popř. podrážděné oči? Pak máte pravděpodobně doma příliš suchý vzduch a je na čase pořídit si zvlhčovač vzduchu! Na následujících řádcích vám představíme ...... Celý článek
Recenze: Chytré hodinky Huawei Watch GT 5 zaujmou exkluzivním vzhledem i maratonskou výdrží

Recenze: Chytré hodinky Huawei Watch GT 5 zaujmou exkluzivním vzhledem i maratonskou výdrží

Už tak bohatá rodina chytrých hodinek od Huawei mezi sebou přivítala nového člena. Je jím model Huawei Watch GT 5 slibující širokou nabídku sportovních režimů, odolnost, luxusní vzhled, a hlavně oprav...... Celý článek
⚡Trendy: Konec rozbitých obrazovek! LG přichází s displejem, který můžete natahovat jako žvýkačku

⚡Trendy: Konec rozbitých obrazovek! LG přichází s displejem, který můžete natahovat jako žvýkačku

Tahat, lámat, kroutit… Představte si obrazovku budoucnosti, kterou můžete bezpečně natáhnout až o polovinu její velikosti, aniž by utrpěla její zobrazovací kvalita či pružnost. Přesně tento revoluční ...... Celý článek
Budoucnost nákupů: Elektronické cenovky a jejich výhody

Budoucnost nákupů: Elektronické cenovky a jejich výhody

Elektronické cenovky (nebo také digitální cenovky) se stávají nedílnou součástí moderního nakupování, a to nejen díky své efektivitě, ale i zlepšení zákaznického zážitku. Aktuálně je na 19 prodejnách ...... Celý článek