Výzkum: Češi kvůli inflaci mění spotřební chování. Častěji nakupují ve slevách a omezují větší investice.
Lidé v reakci na zvyšování cen omezují výdaje a hledají cesty, jak ušetřit. Stále více domácností vyhledává nákupy ve slevových akcích. Až 42 % z nich plánuje v příštích měsících nakupovat zlevněné zboží častěji než dosud. Nejvíc Češi šetří na velkých investicích, jako jsou nákup auta či renovace bytu, nejméně naopak na výrobcích péče o zdraví. Vyplývá to z výzkumu Focus Research, který sleduje spotřebitelské chování českých domácností.
V důsledku vysoké inflace a rostoucích cen se dále zvyšuje tradičně poměrně vysoká citlivost tuzemských spotřebitelů na nabídky zboží ve slevách. 42 % Čechů plánuje v příštích měsících nakupovat zboží ve slevových akcích více než dosud. Téměř polovina (48 %) domácností chce cenové akce využívat stejně jako doposud. Jen necelá desetina se pak vyjádřila, že bude zlevněné zboží nakupovat méně nebo vůbec. Vyplývá to z výzkumu Focus Research zkoumajícího spotřebitelské a environmentální chování českých domácností. Sběr dat proběhl v prosinci 2022 na vzorku 1129 respondentů.
Častější vyhledávání cenových akcích souvisí s aktuální finanční situací domácností a jejich schopností pokrýt své výdaje v tomto a následujícím období. Vůli nakupovat v cenových akcích tak projevují především lidé z domácností s napjatými rozpočty. Více plánuje zlevněné zboží vyhledávat až 60 % z nich. Domácnosti, jejichž schopnosti vyjít s rodinným rozpočtem se zdražování dotklo jen málo, většinou plánují využívat cenové akce stejně jako doposud. Víc si bude slev všímat jen okolo třetiny z nich.
„Češi vždy velmi dobře slyšeli na slevy a současná ekonomická situace to jen umocnila. Zlevněného zboží si všímají opravdu více než dříve a mnohdy s nákupy vybraných produktů čekají na větší slevové akce, jako byl například Black Friday nebo tradiční povánoční slevy, kde je mohou získat levněji,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí Datart.
Domácnosti šetří, kde se dá
Podle výzkumu budou Češi hledat úspory ve většině oblastí. Nejčastěji si rozmyslí větší investice (73 %), jako jsou renovace bytu či nákup automobilu. Stejně jako doposud za ně chce v příštích měsících utrácet jen pětina domácností. Lidé plánují výrazně omezit i útraty za návštěvy restaurací (73 %) nebo cestování (67 %). Nejméně naopak hodlají snižovat výdaje za výrobky péče o zdraví. Stejně jako doposud za ně bude utrácet více než polovina (52 %) domácností. Druhou kategorií, na které plánují domácnosti šetřit nejméně, jsou volnočasové aktivity dětí. I přes to však tyto výdaje alespoň částečně omezí až 55 % domácností.
Současná situace ovlivňuje i oblast elektroniky. Ve srovnání s ostatními segmenty však není dopad až tak citelný. Lidé si více rozmýšlí dlouhodobě plánované nákupy elektrospotřebičů. Zrealizuje je 61 % domácností. Téměř dvě pětiny (39 %) domácností, které v uplynulých měsících nákup plánovaly, od něj nakonec upustily. Nejméně své plány mění domácnosti s vyššími příjmy, které jsou schopny hospodařit bez výraznějších omezení. Nejčastěji koupi odkládají zejména lidé, kteří měli v posledních měsících problém vyjít se svými příjmy a ti, kteří v následujícím období očekávají další zhoršení situace. Jedná se především o skupiny, které růst cen ohrožuje nejvíce, tedy seniory a domácnosti s příjmy do 30 tisíc korun.
„Určitou proměnu zákaznického chování v Datartu určitě pozorujeme. Lidé si každý nákup důkladněji rozmýšlí a výběrem toho správného spotřebiče stráví mnohem více času. Stále častěji také hraje v jejich rozhodování důležitou roli energetická náročnost nakupované elektroniky. Zejména pak v případě větších a dražších spotřebičů, tzv. bílé techniky. Vhodnou obměnou zařízení, jako jsou staré lednice či pračky, mohou domácnosti dlouhodobě ušetřit výrazné částky. Doporučujeme proto, aby si lidé zkontrolovali spotřebu svých starých spotřebičů a spočítali si, zda se jim nákup nového úsporného zařízení nakonec nevyplatí více než další provoz starého,“ upozorňuje Olga Dolínková.