Elektroskútry alias elektromotorky jsou stylové dopravní prostředky, se kterými vás řízení začne opravdu bavit. Jejich obliba stoupá, protože jsou tiché, ekologické a některé modely můžete šoférovat i bez řidičského oprávnění. Přečtěte si více o jejich výhodách a také parametrech, podle nichž zaručeně vyberete ten pravý.
O čem se dočtete:
Jeho pořízení se zaručeně vyplatí
Koupě elektroskútru pro jednoho není vůbec nákladná záležitost a obvykle jeho cena začíná na 25 000 Kč. Obejde se bez benzínu i oleje, jediné, co byste měli občas zkontrolovat, jsou pneumatiky a brzdy.
A jak je to s provozními náklady? Ty jsou ve srovnání s benzinovým skútrem až 14násobně nižší!
Jezděte ekologicky a bez emisí
Nemusíte chodit pěšky, abyste šetřili životní prostředí. S elektroskútrem se přepravíte z místa A do místa B bez emisí i zápachu, neprodukuje totiž žádné škodlivé zplodiny.
Zapomeňte na benzín, elektroskútr šlape na elektřinu! Nabijete jej z klasické elektrické zásuvky a pokud má vaše nové e-vozítko vyjímatelnou baterii, bude jeho dobíjení ještě jednodušší. Stačí baterii vyndat a odnést nabít prakticky kamkoliv.
Časté parkování zdarma
Ve městech bývá s parkováním aut i motorek problém. Když už nějaké pěkné místečko najdete, většinou za něj také náležitě zaplatíte. U elektroskútrů/elektromotorek vám tahle starost odpadá, vejdete se s nimi téměř kamkoli a za parkování (hlavně ve velkých městech) vás obvykle nečekají žádné poplatky. Navíc jej můžete pohodlně zaparkovat třeba i ve sklepě paneláku.
Podle čeho teda vybrat ten pravý?
Nemáte řidičské oprávnění? I tak můžete řídit elektroskútr! Vybírejte ale takový, jehož rychlost nepřekročí 25 km/h a výkon je nižší, nebo rovný 250 W. Nemusíte jej ani nikde registrovat či zařizovat techničák nebo povinné ručení. Takový dopravní prostředek je totiž poháněný šlapáním do pedálů, takže více připomíná elektrokolo.
Pokud je tohle pro vás „šnečí rychlost“ a rádi byste pořádný vítr, bude už nutné pořídit si řidičák. Skútry ze skupiny AM (výkon motoru max. 4 kW) můžete řídit od 15 let, skupina A1 (výkon motoru max. 11 kW) je podmíněna dovršením 16 let.
Jestli už vlastníte řidičák pro skupinu B, máte oprávnění řídit elektroskútry kategorie AM i motocykly A1 s automatem.
Tankovací stanice můžete sice s klidem objet, pohlídejte si ale při svých vyjížďkách určitě stav baterie. Dojezdovou vzdálenost ovlivňuje v první řadě totiž typ, případně počet baterií, která je uvnitř elektroskútru.
Dojezd se u těchto elektrovozítek nejčastěji pohybuje od 40 do 80 km. Pokud tedy plánujete delší trasy, tenhle parametr při svém výběru rozhodně zohledněte. Některé skútry mají sloty na dvě baterie, takže pokud si přikoupíte druhou, můžete max. dojezd snadno zdvojnásobit.
Mimochodem – věděli jste, že na dojezdovou vzdálenost má kromě baterie vliv také typ povrchu, po kterém frčíte, počasí, hmotnost jezdce či styl jízdy? Nemůžete zkrátka očekávat stejný dojezd, když elektroskútr řídí drobný 15letý puberťák po rovinkách nebo dospělý chlap jak hora v kopcovitém terénu.
Nabití baterie z nuly na 100 % obvykle zabere 4–8 hodin.
Co se týká rychlosti, elektroskútry vám standardně nabídnou 25 km/h až 45 km/h. Je to sice o něco méně než u klasických skútrů, ale na popojíždění po městě a kratší vzdálenosti, kde stejně nemůžete jet víc než padesátkou, vám tahle rychlost bude určitě stačit.
Stejně jako elektrické koloběžky či elektrokola, jsou i elektroskútry samozřejmě vybaveny brzdami. Potkat se můžete se třemi typy – hydraulickými kotoučovými, bubnovými, případně diskovými brzdami. Narazit můžete u základních modelů také na kombinaci více typů brzd, např. přední kotoučová a zadní bubnová. V případě elektrických skútrů vyšší třídy bývají nejčastěji všechny brzdy kotoučové.
Jaký je mezi nimi rozdíl? Kotoučové brzdy jsou modernější a čím dál využívanější. Bubnové brzdy jsou naproti tomu zase téměř bezporuchové. Pokud se však rozhodnete pro lehký skútr s rychlostí do 25 km/h, výběr brzd není tak důležitý, protože je jejich účinnost stejná. Jestli vás láká silnější stroj, dejte raději přednost kotoučovým brzdám.
Nosnost elektrického skútru je zpravidla 120, 150 či 180 kg. Pokud tedy plánujete spolujezdce nebo převážení zavazadel, zvolte si některý z modelů s vyšší nosností. Nabídku zadních kufrů ke skútrům najdete přímo zde.
Myslete na to, že elektroskútr byste neměli přetěžovat. Přetížení způsobí nejen snížení výkonu a zkrácení dojezdu, ale rovněž negativně ovlivňuje životnost stroje.
Zkontrolovat byste si měli také hmotnost samotného skútru. Čím je lehčí, tím snadněji se vám bude ovládat, vyšší hmotnost vám však zase zaručí lepší stabilitu. Nejdůležitější otázka však zůstává – zvednete skútr sami ze země zpět na stojan, když se vám ho náhodou podaří položit?
*****
Věříme, že vám tento článek pomůže vybrat ten pravý elektroskútr, se kterým najezdíte spousty kilometrů. Tak šťastnou cestu!